Deel dit artikel
-

Locatiegericht mobiel adverteren

Locatiegericht mobiel adverteren, het sturen van een commercieel sms'je naar GSM-bezitters in een afgebakend geografisch gebied, stuit vaak op technische en privacy problemen. Het Nederlandse Epointment omzeilt naar eigen zeggen deze problemen door lokale informatieve diensten te koppelen aan advertenties.

Als het mogelijk zou zijn om nu al locatiegerichte advertenties aan te bieden op mobiele telefoons, zouden meer adverteerders de stap naar mobiel zetten, zei Ashu Mathura, oprichter van mobiel advertentienetwerk Mads, eind juni tegen Emerce. Technisch gezien – op basis van de gegevens van een provider over de locatie van een mobiele telefoon – is ‘geografisch targetten’ al mogelijk. Mathura: “Mobiele operators staan deze vorm van adverteren nog niet toe.”

Epointment heeft geen gegevens van providers nodig. Het bedrijf werkt onder meer met locatie-eigenaren, bijvoorbeeld een vakantiepark of hotel, die informatieve berichten versturen met daaraan gekoppeld een advertentie. “Een vakantiepark kan bijvoorbeeld een sms-bericht sturen met daarin een activiteitenprogramma. Daarbij kan een advertentie van een supermarkt op het park worden geplaatst,” vertelt Ivo Jansch van Epointment.

Naast de locatiegebaseerde sms-vertising, werkt Epointment ook met ‘gewone’ sms-vertising. Bij deze methode bepaalt doelgebied van een dienst de locatie. Jansch verduidelijkt: “Je kunt dan denken aan een lokale voetbalclub die haar fans op de hoogte wil houden van de stand in de competitie. Dat is heel lokaal gericht, en hier kunnen we dus advertenties in kwijt die net zo lokaal zijn, bijvoorbeeld van een plaatselijke snackbar.”

Adverteerders geven hun commerciële berichten via een online interface door aan Epointment. Zij geven daarbij onder meer aan of ze wereldwijd, landelijk, regionaal, stedelijk of lokaal willen adverteren. Via ‘tags’ (kenmerken) kunnen ze hun doelgroep verder afbakenen, vertelt Jansch. “Zo zou een filmdistributeur kunnen aangeven dat hij landelijk wil adverteren, met de tags ‘film’ en ‘jongeren’.”

De advertenties verschijnen in de ‘diensten’ van de locaties en sites (bijvoorbeeld de voetbalclub met een ‘stand van de competitie’-alert) waarmee Epointment samenwerkt. De dienstenaanbieders krijgen de beschikking over een aantal tools waarmee ze berichten kunnen versturen. Zij geven ook weer tags aan bij hun diensten.

De ontvangers van de berichten melden zich via SMS aan voor een dienst of doen dit via de site van de dienstenaanbieder.

“Onze software koppelt de gegevens van adverteerders, dienstaanbieders en ontvangers aan elkaar,” zegt Jansch. “Op het juiste moment worden de berichten van de diensten voorzien van relevante ads en doorgestuurd naar de ontvanger.”

Technisch gezien is de dienst niet zo ingewikkeld, zegt Jansch. “Wat we met name duidelijk willen maken is dat de ontvanger nooit ongevraagde spam krijgt. Het gaat om informatieve diensten die worden gesponsord door adverteerders.”

Deel dit bericht

7 Reacties

Louise Verschuren

Dat wordt vechten om de 160 karakters in een SMS. En de voetbal uitslagen en een advertentie in 1 sms? Crea met txt. suc6

Marc Fonteijn

Als ik het zo lees is hier niks locatiegerichts aan. Het lijkt eerder op doelgroepgericht mobiel adverteren, het bekende clubs idee op het internet. Mensen krijgen content die bepaald wordt door de interesses die ze hebben aangegeven bij het aanmelden. Echt locatiegericht diensten leveren (/adverteren) is zeker wel mogelijk als je daadwerkelijk de relatieve (bluetoothmarketing) dan wel absolute locatie (gps) van iemand kan bepalen. Ik zou Mathura adviseren om naar deze mogelijkheden te kijken, je hebt in beide gevallen namelijk niks met mobiele operators te maken.

michel van velde

Ik ben het met marc eens. Bluetooth biedt veel meer voordelen. Naast dat het operator onafhankelijk is, kan je met Bluetooth meer verschillende soorten content versturen. Denk hierbij aan plaatjes, kortingsbonnen (zelfs in de vorm van een barcodes), filmpjes, ringtones.  Persoonlijk zou ik Bluetooth kiezen boven het beperkte SMS.

Dave van Oers

Ik denk dat de illustratie (barcode en een hamburger) bij dit artikel over sms-vertising eigenlijk al veelzeggend is…. Ik sluit mij geheel aan bij Marc en Michel

Ivo Jansch

De locaties zijn de evenementen, vakantieparken en hotels. Dit is welliswaar een bereik van enkele kilometers, maar tijdens een verblijf daarom juist zo efficient. Een restaurant in de buurt kan op deze manier makkelijk toeristen bereiken die in de buurt op vakantie zijn. Zonder dat het bericht als hinderlijk wordt ervaren. Want in tegenstelling tot 'kiezen voor het ontvangen van commerciele berichten', is het 'kiezen voor door adverteerders gesponsorde informatieve diensten'. Wij zijn van mening dat de drempel voor het laatste aanzienlijk lager is. Bluetooth is beperkt tot enkele meters, en is minder geschikt voor de koppeling tussen informatieve diensten en commerciele berichten die we leggen (en is overigens mijns inziens voor de consument nog te hoogdrempelig het komende jaar).

Marc Fonteijn

Ivo, de koppeling tussen de locatie van een persoon en de verstuurde content is bij sms niet aanwezig. Ik kan me ook in china aanmelden voor de info van de plaatselijke voetbalclub, hebben we het dan ook nog over locatiegericht? Deze dienst zal ongetwijfelt een toegevoegde waarde hebben in sommige situaties, maar waar het mij om ging is dat het niet klopt om dit als een locatiegericht medium te bestempelen. Het feit dat bluetooth werkt binnen een bepaalde straal maakt het juist een locatiegericht medium …

Ivo Jansch

Tuurlijk kan iemand uit China zich aanmelden voor het weer op een vakantiepark. Maar het gaat om statistiek. 99.8% van de mensen die zich aanmeldt voor een dergelijke dienst, zal zich in de buurt van het park bevinden. Daarmee is het dus zeer locatiegericht. Tis maar net wat je onder locatie verstaat.  Maar gelukkig bijten bluetooth marketing en smsvertising elkaar niet. Het kan elkaar zelfs heel goed aanvullen. (dus wellicht dat ik nog een keer contact met je opneem voor een mogelijke samenwerking 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond