Deel dit artikel
-

Luchtvaart bespaart fors dankzij Internet

Door ticketverkoop via Internet besparen Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen jaarlijks 150 miljoen dollar. En dat bedrag zal verder stijgen, want momenteel wordt nog maar 3 van de in totaal 120 miljard omzet in de vliegwereld via Internet gerealiseerd. Deze verhouding is in hoog tempo aan het veranderen, aldus een rapport van beleggingsmaatschappij Salomon Smith Barney .

Jaarlijks stijgt de online verkoop van tickets met percentages tussen de 200 en 500 procent. Dankzij Internet wordt door luchtvaartmaatschappijen vooral op de af te dragen commissies bespaard. Per verkocht retourticket zou het gaan om een bedrag van 30 dollar. Verdere reductie van de traditionele distributiekosten zou de besparing per verkocht retourticket zelf op 45 dollar kunnen brengen.

Terwijl een reisbureau een commissie toucheert van 15 tot 25 dollar per ticket, bedragen de kosten van een geautomatiseerd boekingssysteem slechts een bedrag tussen 3,5 en 7 dollar. Daarnaast zijn er online reisbureaus, zogeheten consolidators. Deze ontvangen ongeveer 10 dollar commissie.

Verkoop via Internet houdt de prijs van tickets kortom laag, en het biedt de maatschappijen de mogelijkheid op het laatste moment lege stoelen te slijten tegen aantrekkelijke prijzen. Toch zijn het niet alleen reizigers die op zoek zijn naar de goedkoopste tarieven die online boeken. Voor veel mensen speelt het gemak van online reserveren een minstens zo grote rol. Ook zakelijke en eersteklas reizigers boeken via Internet, zij het in mindere mate.

Als nadeel van het online boeken wordt het gevaar van een prijzenslag genoemd, omdat de maatschappijen elkaars prijzen online in de gaten kunnen houden en meteen kunnen inspelen op veranderingen bij de concurrentie.

Toch zijn het overwegend vooral de kleinere maatschappijen van goedkope vluchten op vooral de korte afstanden die het meest van Internet-distributie profiteren. Allereerst omdat ze bij reisbureaus minder goed vertegenwoordigd zijn, waar de verkopers vooral de tickets met de hoogste commissie onder de aandacht brengen. En die zijn doorgaans van de grote maatschappijen. Dat verschil valt weg op het Internet, waar bovendien groot moeilijk van klein valt te onderscheiden. Kleine maatschappijen trekken ook meer profijt van Internet omdat de traditionele distributiekanalen voor hen relatief hogere kosten met zich meebrengen. Het meest profiteren echter toeristische reizigers die op zoek zijn naar de allergoedkoopste vlucht.

Bron: Andovernews

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond