Meeker positief over advertentieklimaat

Internetanalist Mary Meeker van de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley is positief gestemd over het advertentieklimaat op internet. Dat zei ze op de de Ad:Tech industrie conferentie in San Francisco. Zij vindt dat internet nog altijd het meest onderbenutte advertentiemedium is. Anders dan in het verleden gaf ze geen directe groeiprognose.
In de VS maakt internet volgens schattingen jaarlijks slechts 3 procent uit van het totale mediabudget. Het internetgebruik zal ook blijven stijgen, denkt Meeker. Dat komt doordat breedband op een grotere acceptatie in de VS (de breedbandpenetratie in de VS is nog maar 25 procent) zal mogen rekenen, doordat steeds meer mensen mobiel gaan internetten en door internationale groei. En dat geeft merketeers, ondernemers en investeerders ongekende mogelijkheden, denkt Meeker.
“Als bedrijfstakken 25 tot 50 procent groeien zoals dat nu in de internetbedrijfstak gebeurt, dan zul je zien dat dat de innovatie enorm gaat aanjagen en dat zal het nodige opleveren,” zei Meeker tijdens de conferentie die werd bijgewoond door zo’n 6000 mensen.
De snelle acceptatie van mobiele devices, vooral in internationale markten, zal ook een enorme impact hebben, denkt Meeker. Wereldwijd maken nu zo’n 900 mijoen mensen wereldwijd gebruik van een en hetzelfde mobiele platform op een en hetzelfde moment. “Dat is iets dat je ook niet mag onderschatten. Het enige verschil is de snelheid waarmee ze toegang hebben tot informatie (gprs of umts?), de taal en het soort apparaat.”
Hoe snel de advertentiemarkt zal groeien, is in bealngrijke mate afhankelijk van welke tools uitgevers en zoekmachines leveren die targeting, gebruikersgemak en een snelle ’return on investment’ mogelijk maken. Als daar belangrijke varanderingen worden doorgevoerd dan zal online adverteren snel de overhand nemen ten opzichte van offline adverteren (televisie en print), aldus Meeker.
Ze tekende erbij aan dat de uitgaven per huishouden aan internet-advertenties slechts 120 dollar per jaar bedragen, tegen 898 dollar voor krantenadvertenties. Met andere woorden: daar valt nog een aardige slag te maken.
Als uitzondering op de regel noemde ze eBay, weliswaar zelf een internetbedrijf, dat 62 procent van zijn totale marketingbudget online besteedt. Dat zou wel eens een vroeg voorbeeld kunnen worden voor de rest van de industrie, denkt Meeker.
Meeker denkt dat met name video-advertenties terrein zullen gaan winnen de komende jaren. Volgens haar wordt slechts 10 procent van alle steraming content die Yahoo! biedt voorzien van een video-advertentie. Dat zal binnen een aantal jaren zo'n vijftig procent bedragen, denkt Meeker.
Volgens het IAB was de reclame-omzet op internet vorig jaar in de Verenigde Statengoed voor in totaal 9,6 miljard dollar, een stijging van 32 procent ten opzichte van die van 2003.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond