Merk toch hoe sterk

Google is in de Verenigde Staten nog steeds het sterkste internetmerk, op de voet gevolgd door Yahoo! en Microsoft. Als we tensminste het jaarlijkse Equitrends onderzoek van Harris Interactive mogen geloven. Gedurende het onderzoek werden 1000 merken in 35 verschillende categorieen nader bestudeerd.
De plaatsen vier en vijf zijn voor Historychannel.com en boekhandel Barnesandnoble.com. Amazon en eBay moeten het met respectievelijk een 7e en 9e plaats doen.
In het onderzoek wordt gekeken naar een aantal kenmerken: bekendheid, kwaliteit, de wil bij de consumnent om ook daadwerkelijk over te gaan tot de aanschaf van een product aan te schaffen, de verwachting bij de consument van een merk en naar het onderschedingsvermogen.
Overigens blijkt uit dezelfde studie dat als wordt gekeken naar een merk in het algemeen en dus niet specifiek op internet dat geen enkel online merk tot de top 10 doordringt. In die top 10 staan wel merken als Heinz Ketchup en Duracell batterijen.
Er worden regelamtig onderzoeken gedaan naar merkbeleving van consumenten op internet. Zo organiseerden msn, reclamebureau Red Cell Not Just Film en communicatiebureau Hill & Knowlton eerder dit jaar nog de “Nationale Merkencompetitie” in Nederland. Daaruit bleek dat automerk BMW, kledingmerk GSUS en voetbalploeg Ajax de populairste merken onder internettende Nederlandse jongeren zijn.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond