Deel dit artikel
-

Meubeltrack wil traditionele meubelmarkt openbreken

Meubeltrack.nl moet de traditionele meubelmarkt klaarstomen voor online. De site die enkele vergelijkingen toont met Autotrack.nl, toont een deel van het aanbod van meubels van meubelboulevards en woonwinkels in Nederland.

De meubels worden per productcategorie en per regio op Meubeltrack.nl getoond. Het ‘complete aanbod van meubels’ waarmee de site zich profileert moet nog met een flinke korrel zout genomen worden. Inmiddels staan er 81 winkels op de site. Niet alle winkels plaatsen direct hun product, maar enkel een link om bezoek te genereren. “Net als De Telefoongids, maar dan uitsluitend voor mensen die naar meubels zoeken”, aldus oprichter Rob Bogaers.

Bogaers vertelt dat er nog veel klanten in de pijplijn zitten. De site die sinds woensdag live staat is een soft launch. Om klanten aan te trekken, nieuwe woonmeubelwinkels in dit geval, moet er iets live staan. Bogaers: “We moeten eerst bekendheid genereren, dan zal de bal harder gaan rollen.” Een van de grotere klanten die al binnen is, is de Mandemakers Groep.

Wegener

Het idee is afgeleid van Autotrack.nl van Wegener. “Hetzelfde concept kan je ook in een andere branche implementeren. Op auto’s na is woninginrichting hiervoor het meest interessant”, aldus Bogaers. Hij heeft niet het idee dat Wegener hier moeilijk over gaat doen. “Het lijkt mij geen probleem. Dat lijkt me zelfs raar. Ze hebben Jobtrack.nl en Autotrack.nl, maar ze doen niks met meubels.”

Bogaers noemt Autotrack.nl een briljant businessmodel. “Automotive is een traditionele markt. Voor zelfstandige autobedrijven heeft Autotrack.nl veel gedaan waardoor het internetpubliek bij de autobedrijven terecht komt.” Hetzelfde wil hij nu realiseren voor de traditionele woningbranche.

Uitbreiding

Woninginrichting is een breed begrip. “We beginnen met alles voor in de woonkamer. Met name de producten die consumenten offline willen aanschaffen. Er zijn natuurlijk ook veel tuinmeubelzaken en sanitairzaken. Als het succesvol is, qua bezoek en producten, dan is de link snel gelegd. Meubelzaken verkopen ook bedden of keukens. Het wordt een groot portaal met alles voor in en rondom het huis”, aldus Bogaers, die oorspronkelijk bij Tribal vandaan komt.

Zijn ouder werkgever heeft aangeboden mee te helpen bij dit initiatief. “Tribal is een belangrijke partner. Niet zozeer in geld. Waar ik een euro inleg, leggen zij misschien een dubbeltje in. Tribal ondersteunt mij met name met kennis en kunde en participeert voor een klein deel in Meubeltrack.” Welk belang Tribal heeft, dat vertelt hij niet. Al laat hij nog wel lachend los zelf ‘de grote baas’ te zijn.

Verdienmodel

Het verdienmodel van de site is gebaseerd op een fixed fee. “Ik heb de voorkeur om te werken met performance based, maar de meubelmarkt is nog niet klaar voor online bestellingen. “Volgens de thuiswinkelorganisatie is dat wel in opkomst, maar dat zijn voornamelijk producten als lampen en dergelijke. Een bank of een eetkamerstoel wordt toch nog via de traditionele kanalen gekocht. De adviesfunctie van de winkel is belangrijk.” Al geeft Bogaert aan best een bestelknop te willen plaatsen wanneer de winkel of het publiek daar klaar voor is.

Bron foto: SOCIALisBETTER (CC)

Deel dit bericht

5 Reacties

soboer

Kansloos idee. De meubelbranche is een totaal andere markt dan de autobranche en de banenmarkt. Los van het feit dat het concept klakkeloos is overgenomen van bestaande websites, zit er totaal geen idee achter. Op autotrack en jobtrack komen vraag en aanbod bijelkaar, dit lijkt meer op een goedkope vergelijkingssite. Waarschijnlijk moet je als bedrijf betalen om in het bestand opgenomen te worden. Ik zie namelijk geen ander levensvatbare verdienmodel. Krijgen we nog andere niches met dit concept; keukentrack.nl ,tuinartikelentrack enz

Mark van Werven

Nou lekker anoniem die reactie. Ik ken het verdienmodel en nu weet ik toevallig dat dat toch aardig in elkaar steekt. Mandemakersgroep gaat er niet voor niks mee in zee. Succes Rob 🙂

Marc van Deursen

Heerlijk anoniem azijn zeiken. Ben benieuwd wat Soboer een expert maakt op dit gebied. Ik heb wel vertrouwen in de tent en de vent. Maar goed ik ken Rob dan ook en de business case. Gefeliciteerd Rob en veel succes!

John de Koning

Ik kan mij niet vinden in de opmerkingen van mister anoniem.Een briljant idee. De toekomst zal het uitwijzen…

Remco

@ Soboer, Grappig dat je je twijfels probeert uit te leggen aan de hand van een algemene term als verdienmodel. Het klinkt interessant maar je zegt natuurlijk helemaal niets. Dat kan ook niet, want je kent het business model waarschijnlijk niet. Ik geloof dat ik inmiddels al weer een jaar of twee geleden met Rob ergens in een kroeg aan het borrelen was, toen hij me vertelde over zijn idee voor meubeltrack.nl. De afgelopen twee jaar heeft hij gebruikt om voor dat idee een sterk fundament te ontwikkelen alvorens het echt uit te voeren en online te gaan. Je mag er dus vanuit gaan dat het met het verdienmodel goed zit. Maar dat is uiteindelijk alleen interessant voor de eigenaar van de site, niet echt voor jou of mij. Lijkt me. Maar met je stelling over "kansloos idee", "goedkope vergelijkingssite" etc denk ik dat je vooral laat zien, eerst te oordelen en dan pas na te denken. In de huidige tijd gaan consumenten ondersteund door internet veel gerichter op zoek naar een specifiek product. Dat geldt voor auto's en banen, maar ook voor meubels lijkt me. Door de recessie waardoor aankopen uitgesteld worden, doen zij dit alleen maar gerichter. Meubelbedrijven zien al langer dat het aantal winkels die potentiele kopers bezoeken alvorens zij tot een definitieve koop overgaan, drastisch verlaagd is. Waarom? Omdat zij zich eerst ori?nteren op internet en vervolgens heel gericht enkele zaken aandoen om de uiteindelijke koop te doen. En dan lijkt het me een prima idee als je een platform aanbiedt waarop vraag en aanbod samenkomen. Waar je de consument de mogelijkheid biedt om de eerste ori?ntatie uit te voeren, en de meubelzaak de gelegenheid om bij deze consument in het vizier te komen. En dat dan ook nog met een cleane, overzichtelijke site. Niets mis mee lijkt me zo… 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond