Deel dit artikel
-

Microsoft wil mediabedrijven kopen

Ballmer: “We richten ons vooral op de advertising- en entertainment-markt.”

Microsoft-directeur Steve Ballmer heeft tijdens de Web 2.0 Summit in het Amerikaanse San Francisco gezegd dat hij de komende vijf jaar ongeveer twintig kleinere overnames per jaar gaat doen die in waarde variëren tussen de 50 miljoen en 1 miljard dollar.

Ballmer wilde niet ingaan op een eventuele grote overname zoals bijvoorbeeld die van Yahoo of het sociale netwerk Facebook. "Microsofts huidige focus ligt op het onafhankelijke pad", aldus Ballmer. "Als een grote overname op een bepaald moment logisch is, misschien doen we het dan, maar dat is niet nu de richting die we volgen. We gaan in een onafhankelijke richting en richten ons vooral op de advertising- en entertainment-markt."

Logisch
De ceo van 's werelds grootste softwaremaker zei dat het voor mensen logisch is om aan te nemen dat de grootste concurrenten samen spannen om op te boksen tegen de industrieleider. Met deze uitspraak verwees Ballmer uiteraard naar Google en hun dominante positie op het gebied van internetzoekmachines.

Terwijl de concurrentie met Google op het gebied van webadverteren steeds verder toeneemt, rijst ook steeds meer het vermoeden dat de oorlogskas verder gevuld wordt om opnieuw een grote overname te gaan doen.

Historisch gezien heeft Microsoft het echter niet zo op grote overnames en de zes miljard acquisitie van aQuantive eerder dit jaar was dan ook de grootste aankoop uit de Microsoft-geschiedenis. Kenners zagen die overname als een wijziging, maar Ballmer ontzenuwde die gedachte. "Wij gaan de komende vijf jaar ongeveer twintig bedrijven per jaar kopen." Inmiddels beschikt Microsoft over 30 miljard dollar om het acquisitiepad te betreden. In het in juni afgesloten fiscale jaar nam Microsoft dertien bedrijven over voor in totaal 1,34 miljard dollar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond