Deel dit artikel
-

Minder verlies voor Priceline.com

Priceline.com, een site waar consumenten op reizen en accomodaties kunnen bieden, heeft zijn verliezen in het vierde kwartaal sterk zien afnemen. De aanslagen van 11 september lijken weinig gevolgen te hebben gehad voor de resultaten van het bedrijf. De omzet in het vierde kwartaal lag drie procent hoger dan in 2000.

De omzet van Priceline.com bedroeg in het vierde kwartaal 235,3 miljoen dollar. De directie van het bedrijf zei in een toelichting flink te lijden onder de lage marges die momenteel op vliegtickets rusten. Door de inkomstenstroom uit te spreiden over hotelboekingen en autoverhuur, is dit effect nauwelijks merkbaar geweest in de resultaten. Priceline.com verhuurde 38 procent meer auto's en 115 procent meer hotelkamers. Het aantal verkochte vliegtickets bleef daar sterk bij achter met een stijging van vier procent.

Priceline heeft een turbulent geschiedenis achter de rug. Werd het bedrijf begin vorig jaar nog afgeschreven als een te snel gegroeide coryfee uit de dotcom-sector, in het tweede kwartaal boekte het bedrijf voor het eerst in zijn bestaan winst. In het vierde kwartaal is dat helaas weer omgeslagen naar een nettoverlies van 1,3 miljoen dollar, maar op jaarbasis valt de terugval mee. In het vierde kwartaal van 2000 bedroeg het verlies 105,1 miljoen dollar.

Vooruitkijkend zei CEO Richard Braddock iets lagere resultaten te verwachten voor het eerste kwartaal van het nieuwe jaar. Dit komt door toegenomen kosten voor marketing en de uitbreiding naar de Europese markt. Priceline werd vorig jaar van de ondergang gered door twee investeerders uit Hong Kong, Hutchinson Whampoa en Cheung Kong. Zij hebben met de aankoop van nog eens vijf miljoen aandelen nu 31 procent van het bedrijf in handen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond