Deel dit artikel
-

Moberg: Ahold verliest miljarden door shrinkage

Bij Ahold gaat een tot twee miljard euro per jaar “ in rook op” door het fenomeen ‘ shrinkage’ : verlies, fraude en diefstal van goederen. Dat zei Ahold-bestuursvoorzitter Anders Moberg op de tweede dag van de ECR-conferentie in Brussel, waar retailers en levensmiddelenfabrikanten praten over collaborative commerce.

Shrinkage is een belangrijk thema op de tweede dag van de jaarlijkse Efficient Consumer Response (ECR) conferentie. Het verdwijnen van goederen door fraude, verlies en diefstal zou de Europese consumer goods en retailindustrie 24 miljard euro op jaarbasis kosten, oftwel 2, 7 miljoen euro per uur, zoals Colin Peacock, director Global Customer Development van The Gillette Company, de zaal voorhield. (Zie ook de European retail theft barometer).

Deze aantallen hebben directe invloed op de winstgevendheid. Door shrinkage te halveren, zouden de winsten van de detailhandel met 30 procent kunnen stijgen, aldus Peacock. Een bijkomend gevolg van shrinkage is dat de schappen vaker leeg zijn dan nodig, wat dus een negatief effect op de omzet heeft.

Moberg projecteerde de Europese cijfers op de omzet  van Ahold en noemde discipline, transparantie, aandacht van het topmanagement en samenwerking in de toeleveranciersketen als essentiele onderdelen van de oplossing. In een latere sessie vulde Ahold’s corporate security adviser John Fonteijn aan dat een gestructureerde aanpak nodig is die gestaafd wordt door goede data, in plaats van percepties.

De conferentie staat vooral in het teken van nieuwe technologieën als rfid en Global Data Synchronisation. Duidelijk is dat het reduceren van shrinkage een van de belangrijkste arumenten is voor de invoering van deze technologieën in de retail en de logistieke keten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond