“Mobiele bannering werkt niet”

“Bannering op de mobiel gaat niet werken”, meent Arlette Broex, Management Consultant Business Innovation bij Logica. Het eerste verdienmodel op het vaste internet, bannering, is niet één op één over te zetten. “Het is een heel ander gebruiksmoment wanneer je thuis achter je pc zit, dan wanneer je onderweg bent.”
Broex sprak dinsdag op de DDMA iLounge over mobile marketing. Ze gelooft niet dat bannering op mobiel vlak veelbelovend is. “Een gebruiker wil best op een banner klikken wanneer hij zich verveelt, maar vaker wil hij mobiel even gewoon snel wat opzoeken tussendoor.”
Betaalmodel
Wat dan wel de toekomst is, dat weet Broex gelukkig ook te vertellen. “Mobiel gaat een verkoopkanaal worden.” Het online verkoopproces, zowel bij vast als bij mobiel internet, bestaat uit verschillende stappen. “De ontbrekende schakel voor mobiel is het betaalmodel”, aldus Broex. Er zijn verschillende initiatieven opgezet, onder meer door PayPal en Rabobank en Google Check Out. “Maar geen van allen is nog groot uitgerold op de Nederlandse markt”, stipt ze aan. Rabo SMS Betalen noemt ze een goed initiatief, maar ‘het heeft nog geen 100 procent dekking in de markt’.
Broex meent dat het een kip-ei-verhaal is “En dan met meerdere kippen en meerdere eieren. Banken kijken hoeveel bedrijven er zijn die producten aanbieden. Bedrijven kijken hoeveel consumenten er zijn die het willen. En de consumenten die doen pas iets als het aanbod er is.”
Van de grond
Ze ziet wel genoeg bewegingen in de markt. “Het initiatief waar Rabobank met Hyves samen gaat werken bijvoorbeeld. Ik denk dat er volgend jaar op grotere schaal producten en diensten via mobiel internet worden aangeboden. Dan komt het pas echt van de grond en wordt het echt interessant voor bedrijven en consumenten.”
Mobiel internet als verkoopkanaal zal niet voor alle producten interessant zijn, meent Broex. “Je zal niet zo snel via je mobiel een televisie kopen. Voor bioscoopkaartjes of een pizza is het daarentegen wel weer heel interessant.” Kortom, mobiel als een verkoopkanaal voor relevante producten en diensten. Daar is het geld te verdienen.
Broex adviseert om nu alvast te beginnen. “Veel dingen kunnen al. De doelgroep die de juiste mobiel heeft en die er gebruik van wil maken, die groep wordt steeds groter. Het is nu het moment om er een business case op te schrijven.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
15 Reacties
Menno Biesiot
Misverstand dat mobiel internet alleen onderweg gebruikt wordt, grootste verbruik van mobiel internet is thuis…
Erwin Boogert - Emerce
Ilse Media doet daar nu onderzoek naar, voor zover ik weet. Kun je vroege resultaten delen of je reactie anderszins wat verder kwantificeren? Uit belangstelling
Daniel Louis
Positief en leuk om te lezen! Hoe weet je nou wat relevante artikelen zijn; alleen kleine zaken onder de 50 euro of ook grotere bedragen.Weet je w3at een goed idee is,munten op evenementen dance valley etc. Maar daar heb je tegenwoordig ook al mobiele atm's voor. Maar iemand zal de politie moeten pitchen voor boetes die direct geint kunnen wordenhe he he he…….Oeps zeker uit mijn E-Government periode overgehouden…
Bezoeker DDMA iLounge
Onbegrijpelijk dat zo'n slechte presentatie leidt tot een artikel op Emerce en als waarheid wordt gebracht. Zelden zo'n slechte presentatie gezien over mobile marketing. Op de meeste vragen uit de zaal had mevrouw geen antwoord. Jammer, het verhaal van TomTom was daarentegen zeer interessant.
Menno Biesiot
@Erwin Mobiel Internet verbruik scoort Thuis het hoogst, gevolgd door onderweg (OV, auto, op straat). Goeie 3e is 'op het werk'. Wat wordt er bekeken: bovenaan nieuws, gevolgd door email, verkeer en weer. Grappig om te zien is de piek in de vroege ochtend (opstaan) en late avond (nog even voor je naar bed gaat). Verder een piek in de (avond) spits.
Arlette Broex
@bezoeker DDMA iLounge jammer dat de presentatie jou niet bevallen is. Graag verneem ik van je welke vragen ik volgens jou niet kon beantwoorden, dan ga ik graag met je in gesprek. Wil je je naam even bekendmaken?
koningwoning
Als je kijkt hoe lang het geduurd heeft voordat betalen via internet door de grote groep mensen werd omarmd doordat men het niet vertrouwde…. ik geloof dat we eerst die berg moeten slechten voordat er over mobiel betalen gepraat kan worden.Daarbij is mijn vraag waarom je mobiel zou betalen?Wat is het voordeel t.o.v. IRL betalen of via je computer. ik zie hier geen what's-in-it-for-me reden voor de klant in gepresenteerd. dat lijkt me wel de minste vereiste. Als die er is, dan zie ik hem graag. Ik vind het verhaal dus niet kolder, maar zet wel vraagtekens bij de info die we hier krijgen vs. de uitkomst van wat het zou moeten worden.
Arlette Broex
@Koningwoning Helemaal mee eens dat betalen IRL, dus in een point-of-sale omgeving, op dit moment al goed geregeld is via pin, cash en creditcard. Hier zal het dus zeker ook een uitdaging zijn om met mobiel betalen toegevoegde waarde te bieden. Nieuwe technologie als NFC en value added services kunnen hierbij helpen, maar de adoptie van mobiel betalen in point-of-sale omgeving zal niet eenvoudig zijn en nog wel even duren. Het mobiel betalen waar ik in het interview op doel, zijn de transacties voor aankopen vanaf je telefoon. Bijvoorbeeld het Staatslot dat je nog snel op de valreep koopt, nadat je het radiospotje in de auto hebt gehoord.De mobiele telefoon wordt dan vergelijkbaar met internet een verkoopkanaal. Tijdens de iLounge kwam ook de vraag of de huidige internetbetaaloplossingen als iDEAL niet gebruikt kunnen worden voor deze mobiele aankopen. Op dit moment is iDEAL daar niet geschikt voor, aangezien je hiervoor bij de meeste banken een bankpas en een token (bijv random reader) nodig hebt. Daarnaast bestaat een iDEAL betaling uit meerdere stappen, terwijl je op mobiel snel en eenvoudig wil betalen.Vertrouwen is, zoals jij ook aangeeft, naast gebruiksgemak, een belangrijk punt voor de adoptie door de markt. Een aantal partijen hebben hun betaalmethoden al aangepast voor mobiel, de vraag is nu welke betaalmethode door de (Nederlandse) markt omarmt zal worden.
Krikke
Mobiele banners werken alleen in combinatie met bijhorende microsites.In plaats van bannering zie ik meer heil in een 'Twig'-achtige oplossing voor mobiel. Een rondhuppelend vogeltje dat advertenties Twigt … Als die ook nog eens gekoppeld wordt aan een bezoekersprofiel … http://clients.videoegg.com/preview/twig/
Stefan Harzevoort
Lijkt me toch eenvoudig te realiseren. Ik denk aan het chip-knip model. Via je bank-app en bijv. iDeal geld op je Chipapp storten en daarna je kaartje via de Pathe app betalen. Interessante ontwikkeling!
Bas van Petten
Dat mobiel minder goed werkt voor het genereren van kliks kan ik inkomen, maar helaas wordt altijd vergeten dat een banner vooral een brandingwaarde heeft.
Gijs Vroom - Emerce
@ "Bezoeker van DDMA" Allereerst, dit artikel geeft de mening weer van Arlette. Vandaar de haakjes. Zij heeft haar bronnen waarop ze deze mening heeft gevormd. Andere meningen, graag onderbouwd met cijfers of onderzoek, zien we graag. Ik begrijp verder niet dat je anoniem reageert, want een goede discussie over de waar- en onwaarheden van de beweringen verwelkomen we juist, en kan best onder je eigen naam? Wat heb je te vrezen? Ik nodig je uit om niet alleen te zeggen dat de presentatie slecht was, maar ook waarom en wat jouw bevindingen dan zijn. Alleen op die manier draag je ook bij aan dit forum, en leren we met z'n allen er ook nog wat van! We horen graag van je!
Pieter Slingerland
Mobiel bannering werkt wel als het onderdeel is van de totala marketing mix en niet zomaar als test wordt ingezet. Daarnaast klopt het dat veel internet verkeer op de mobiel in huis/werk wordt gedaan. Daarmee kunnen deze campagnes absoluut werken, mits de relevantie aanwezig is voor de gebruiker.
anoniem
@Gijs VroomGijs, een goede discussie valt of staat niet met het feit of iemand hier al dan niet anoniem reageert. Anoniem betekent niet per definitie onzinnig. Er zijn mensen die voor een werkgever werken die het niet waardeert dat individuele werknemers in dit soort fora hun mening geven. Dat zul je moeten accepteren. Dus mijn advies: reacties beoordelen op inhoudelijkheid en niet of iemand zijn naam er wel of niet bij zet.
Gijs Vroom - Emerce
@ Anoniem Eens dat we in de eerste plaats de reactie inhoudelijk moet zijn en het al dan niet anoniem plaatsen dan van ondergeschikt belang is. Mijn punt is niet dat anonieme reacties per definitie slecht zijn. We begrijpen bij Emerce ook dat er soms carriere issues zijn, of een klant-leverancier relatie, waardoor men alleen anoniem een inhoudelijke reactie kan geven. Maar, laat die reactie dan ook echt inhoudelijk zijn. Het belangrijkste punt van mijn reactie op "Bezoeker van DDMA" is, geef inhoudelijke feedback waar de lezer van dit platform wat mee kan. Je reageert hier niet alleen omdat je geluid wilt maken, maar ook en vooral om informatie voor anderen toe te voegen, een andere mening te laten horen. Alleen plat zeggen dat 'de presentatie slecht was' hebben de andere lezers gewoon te weinig aan.