Deel dit artikel
-

Modeportaal.nl start b-to-b platform

Het in eind 1998 opgerichte Modeportaal.nl begint met een business-to-business handelssysteem voor de pan-Europese modebranche. Een link op de site leidt naar Fashion United , waar ondernemers artikelen kunnen verhandelen aan elkaar. Naast de nu begonnen veiling komt er later dit jaar ook een online ordering systeem en een uitbreiding Europa in.

Modeportaal.nl, evenals Fashion United eigendom van Labelhouse ICT Solutions , heeft op de site overzichten van modemerken, kledingwinkels, schoenen, organisaties, vacatures en nieuws. Op de site van Fashion United kunnen bedrijven hun overvoorraad, monstercollecties, inventaris en andere zaken aanbieden op een veiling.

Later dit jaar zal een online ordering systeem geopend worden op deze site. Ondernemers krijgen dan een eigen, gepersonaliseerde pagina, waar zij direct kunnen bestellen bij hun leveranciers. Ze loggen 1 keer in en vervolgens vinden alle transacties via een beveiligde verbinding plaats, aldus Lennard Minderhoud, CEO van Labelhouse.

Door collectieve inkoop volgens het co-buyers principe, kunnen bedrijven goedkoop aan gewenste items komen. Minderhoud: 'De korting die kan wel oplopen van 25 tot 40 procent.' Ook efficiency en een simpele werking zijn belangrijk punten voor de site. 'De meeste ondernemers zijn niet erg intensief bezig met de PC en de werking van het systeem moet dus snel en simpel zijn.'

De ondernemer betaalt niets voor de diensten van Fashion United, behalve wanneer er een succesvolle transactie plaatsvindt. Dan bedraagt de provisie 8 procent. Volgens Minderhoud is dit een gangbaar tarief voor tussenpersonen in de modebranche. Momenteel hebben zich zo'n 60 bedrijven ingeschreven voor het online handelssysteem. Minderhoud schat dat het handelsvolume van de site, inclusief online ordering, in 18 maanden rond de 200.000 euro per maand zal zijn.

Op dit moment is de site actief in de Benelux. Minderhoud: 'maar binnen nu en twee maanden zijn ook Engeland en Duitsland aan de beurt en over drie maanden plannen we openingen in Spanje, Italië, Frankrijk en Zweden.'

Deel dit bericht

5 Reacties

William Foughty

Alleen de URL van het modeportaal is professioneel, wat er achter de links op de homepage zit komt zeer amateuristisch over. Verwijzingen naar allerlei startpagina dochters en een link naar één of andere klerenzaak in Putten.

Sander Klarijn

Helemaal eens met de reactie van William!Kijk ter vergelijking maar eens naar http://www.FashionWorld.nl, hetgeen gepositioneerd wordt als hét Europese B2B internetportaal voor de modebranche.Dat heeft wel professionele inhoud (meer dan 700 inhoudelijk beschreven fashionlinks toegankelijk via een flexible zoekstructuur) en wordt ondersteund door belangrijke leveranciers en retailers uit de modebranche.

Bas Possen

Ook ik ben het met beide bovenstaande heren eens. In potentie kan het modeportaal een zeer interessante aanvulling zijn op het bestaande aanbod van fashion portals, maar de pretenties zijn groter dan ze kunnen waarmaken. Het is het bekende euvel in de Nieuwe Economie. Qua marketing hebben ze hun zaakjes wel voor elkaar, maar het "back-office" en de achterliggende logistiek komen nog niet echt van de grond. Hun nieuwste initiatief om ondernemers bij elkaar te brengen om partijen kleding/textiel te verhandelen klinkt ook weer zeer interessant, maar ze zullen er behoorlijk de schouders onder moeten zetten om dat voor elkaar te krijgen op een degelijke manier. Mijn advies, neem de tijd om de content uit te bouwen en vooral ook te onderbouwen, voordat je jezelf voorbij holt en dingen beloofd die niet waargemaakt kunnen worden.

Mieke

Afzeiken is heel gemakkelijk en verwijzen naar nationale sites is ook leuk maar als alles dat op die sites staat ongeveer gejat is kan ik ook een site maken.Modeportaal is overzichtelijk en voorzien van de laatste nieuwtjes uit demodebranche en geef een bedrijf ook de kans om iets op te zettenzoals de veiling voor particulieren en voor bedrijven.Als dit eenmaal gaat lopen moet dit voor de consument een leuke gelegenheidzijn om zijn, toch nog waardevolle spulletjes aan de man te brengen. Tot slot, als leek vind ik het een overzichtelijk geheel en kan ik er goedwijs uit worden en dat vind IK heel belangrijk !!!!!!!! 

Remo Natali

Modeportaal heeft mooie aspiraties. Het is alleen vreemd dat een bedrijf dat zicht richt op de modebranche niet in staat is een portaal vorm te geven dat behalve functioneel ook grafisch aantrekkelijk oogt. En dat terwijl het in de mode toch met name draait om de uiterlijke schijn. Ik zou snel op zoek gaan naar een grafisch vormgever want een dermate slecht vormgegeven site geeft al zeker geen vertrouwen in de kwaliteit van de functionaliteit en het management.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond