Deel dit artikel
-

Multiscope: online reisbureaus hebben geen duidelijke visie

Reisbureaus en touroperators scoren qua diensten en sitebereikbaarheid beduidend lager dan luchtvaartmaatschappijen op Internet. Dit is een van de conclusies uit een onderzoek van Multiscope , dat zich richtte op de prestaties van 95 reissites in West-Europa, de Verenigde Staten en Canada.

Multiscope onderscheidt reisbureaus met een site, luchtvaartmaatschappijen met een site en pure online reisbureaus.

Volgens het onderzoeksbureau zijn de websites van reisbureaus en touroperators veel minder uitgebreid dan de websites van de luchtvaartmaatschappijen. Zo verkoopt slechts de helft van het aantal reisbureaus en touroperators hun producten en diensten online tegen 88% van de luchtvaartmaatschappijen.

De webbased reisbureaus bieden vaak niet-relevante producten en diensten aan. Onderzoekster Elke de Quay: "Ik heb bijvoorbeeld op een site diensten gezien die niks met reizen te maken heeft. De website bood naast reizen ook beveilingssystemen aan. Daardoor wordt de site ook een beetje rommelig. Het viel me ook op dat de meeste sites geen duidelijke Internetstrategie hadden. Dat verwacht je toch van een webbased organisatie. Ik had verwacht dat ze een veel beter Internetconcept zouden hebben dan de andere onderzochte partijen."

Volgens De Quay beperken de meeste online reisbureaus en touroperators zich tot 1 taal. "Als het bureau gevestigd is in Nederland, dan hebben ze een site die alleen maar bestemd is voor mensen die Nederlands kunnen lezen. De luchtvaartmaatschappijen daarentegen zijn meer internationaal georienteerd. De services zijn dan ook veel beter omdat ze op de internationale markt opereren en zich bewust zijn van de concurrentie van andere maatschappijen."

Deel dit bericht

5 Reacties

Wil

Dit artikel heeft wel erg veel overeenkomsten met het artikel dat in Nieuwtribune staat, d.d. 20-04-2000 "Reisorganisaties moeten zich herpositioneren".

Piet-Hein Kerkhof

Het is een redelijk voor de hand liggende conclusie dat luchtvaartmaatschappijen een betere online service hebben dan reisbureau's. Luchtvaartmaatschappijen hebben ook een budget dat vele malen hoger is.Wanneer komen onderzoeksbureau's nu eens met resultaten die je niet zelf kunt bedenken.

AK

Tsja omdat ik nu al meerdere mailtjes met dit artikel voorbij heb zien komen zal ik toch ook maar reageren. Waar heeft mevr. de Quay het nou eigenlijk over ??? Reisburo's (brick) die online trachten te verkopen of online reisburo's… het blijft allemaal even vaag. Fanastische conclusie dat online reisburo's in meerdere talen zouden moeten zijn. Ik zie het al voor me dat ik een cruise voor 5000 $ boek bij een site in Amerika… "Nou we hadden wel wat klachten over de reis en na diverse telefoontjes hebben we maar besloten om een ticket bij dezelfde organisatie te kopen, zodat we onze klacht eens even in Amerika met hun konden bespreken". Waar gaat het over??? Verkoop nou maar gewoon reizen in je eigen land over het net want zo blijkt voor alle grote sites in de states, dat is al moeilijk genoeg. (Conclusie Jupiter @Travel forum) Natuurlijk zijn er wel wat gevallen waarbij de uitslag van Mulitscope opgaat maar kom dan met goede argumenten en voorbeelden. Niet met onzin over beveiligingssystemen… Volgens mij moet Multiscope eerst eens onderzoek doen naar wat ze gaan onderzoeken zodat ze de markt iets beter begrijpen, voordat ze met allerlei uitspraken komen. Misschien moet dezelfde mevrouw ook eens nabellen met bv. de KLM ! Daar zijn ze intern namelijk ook heel trots op hun internet site. Last but not least; er zijn gewoon teveel sites die wel degelijk goed in elkaar zitten om dit artikel de wereld in te sturen. MIsschien is het wel een trigger om over te gaan tot aanschaf van het volledige onderzoek voor een duizendje of wat. Neaaaah laat maar zitten.

An

Ik ben het er niet mee eens dat online reisbureaus geen duidelijke visie hebben. Meneer De Quai scheert de reisbureaus ook over één kam. Er zijn wel degelijk reisbureaus met een hele goede internetsite, zoals bijvoorbeeld Kras/Ster en Peter Langhout. Op deze sites wordt goed met de wensen van de klant rekening gehouden. De wensen van de klant worden opgeslagen in een database en als je later nog een keer de site bezoekt en je naam intypt, laat de computer je reeds ingevoerde wensen opnieuw zien. Ik snap ook niet waar meneer De Quai het slecht vindt dat de meeste reisbureaus hun site maar in één taal hebben. Dat is toch logisch. Nederlandse reisbureaus richten zich vooral, in tegenstelling tot luchtvaartmaatschappijen, alleen op de Nederlandse markt.

Olaf

Multiscope moet eerst zelf een visie ontwikkelen. Daarna mag er kritiek op anderen geleverd worden …

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond