Deel dit artikel
-

“Napster in december opnieuw van start”

De herlancering van Napster staat gepland voor de maand december. De muzieksite, die dan weerkeert in een legale versie, biedt muziek aan voor downloaden per track, maar gelijktijdig ook in de vorm van een abonnement.

De eigenaar van Napster is het Amerikaanse bedrijf Roxio , dat software op de markt brengt voor het branden van CD's. Eind vorig jaar kocht Roxio de boedel van Napster dat failliet was geprocedeerd door de muziekindustrie. Roxio kocht eerder dit jaar ook de muzieksite Pressplay en werkt momenteel aan Napster 2.0 op basis van beide aankopen.

Pressplay werkte met het abonnement-model, waarbij iemand tegen betaling van een maandelijks bedrag een bepaalde hoeveelheid muziek mocht downloaden. Het model gaf consumenten minder vrijheid dan bij het kopen van de muziek op CD, om die reden was Pressplay maar weinig succesvol.

Sinds de komst van de Apple iTunes Musicstore , waarbij muziek per track wordt verkocht, is de interesse voor het abonnementen-model op de achtergrond geraakt, ten faveure van afrekenen per track. Vorige week ging BuyMusic.com van start, een initiatief van e-tailer Buy.com. De 300 duizend nummers die de site aanbiedt zijn per stuk af te rekenen, met een prijs vanaf 79 dollarcent.

Op de conferentie Jupiter Plug.IN zei Roxio-directeur Chris Gorog dat Napster 2.0 zowel de mogelijkheid zal bieden om afzonderlijke tracks te kopen als een abonnement te nemen. "Dit zal het grootste verschil zijn met het aanbod elders", zei Gorog. Gorog vertelde verder, zo meldt AP, dat het Napster-logo met de kat gehandhaafd blijft.

De prijs van de muziek zal in lijn liggen met wat elders wordt gevraagd, aldus Gorog, en de mogelijkheden die consumenten krijgen met het branden van de tracks op een CD of het afspelen van de muziek op een draagbare speler variëren per artiest. Dit is ook bij BuyMusic.com het geval, waar sommige tracks onbeperkt gebrand mogen worden, terwijl bij anderen er een maximum aan verbonden is. Op de muziek die gekocht is in de winkel van van Apple zijn geen restricties van toepassing. "We overleggen momenteel met de labels om de mogelijkheden nog te verruimen (…)", aldus Gorog.

Napster 2.0 zal van start gaan met 500 duizend tracks, veruit het grootste aantal van alle online muziekwinkels tot op heden. De muziek is afkomstig van de vijf grootste platenmaatschappijen, maar voor een groot deel ook van kleinere, onafhankelijke labels, aldus Gorog. Details over de beschikbaarheid van Napster 2.0 in Europa werden niet gegeven. Waarschijnlijk zal eerst begonnen worden in de Verenigde Staten, zoals ook Apple deed, en pas in een later stadium de blik op Europa worden gericht.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond