Deel dit artikel
-

NedCargo maakt winst als afhandelingsplatform

De eerste start-up uit de stal van wijlen Lost Boys Incubator, NedCargo.com, leeft nog. Afgelopen maand heeft de online marktplaats voor zeecontainervervoer zelfs voor het eerst winst gemaakt. Zij het dat er van de online marktplaats op zich weinig over is.

"We hebben afgelopen juli het roer rigoureus omgegooid en het businessmodel richting de oude economie veranderd, omdat we in zes maanden welgeteld 750 euro aan inkomsten hadden binnengehaald", rechtvaardigt mededirecteur Roderick de la Houssaye de ommezwaai. "We hadden het nog wel een jaar kunnen uitzingen, maar zagen om ons heen grote concurrenten als GoCargo.com uit de VS en LogiGo.com (voor vrachtvervoer over de weg – NA) failliet gaan."

Het b-to-b platform NedCargo werd ruim een jaar gelden gelanceerd en ging zich richten op de Noord-Europese spotmarkt, oftewel lading die korter dan een maand van tevoren wordt geboekt op de schepen. Deze markt beslaat ongeveer dertig procent van de Noord-Europese markt (de geografische driehoek Rotterdam-Antwerpen-Hamburg à een slordige twintig miljard omzet), waarvan Forrester voorspelde dat in 2005 ongeveer dertig procent online zou worden verhandeld.

Waar ging het fout? De la Houssaye: "Op zich slaagden we er als marktplaats wel in lading op onze site te krijgen, voor miljoenen zelfs, en rederijen en expediteurs (intermediairs) te laten bieden, maar zodra puntje bij paaltje kwam gebeurde er niets. Of het bod was te hoog of verladers vertrouwden het lage bod niet, want je geeft wel je lading uit handen. Maar vervolgens gingen ze, buiten ons om, met het lagere bod naar hun huisexpediteur." Met andere woorden, NedCargo zorgde voor transparantie, maar kon niet de kritiek te weerleggen niet meer dan een online prijsvergelijker te zijn.

NedCargo richt zich daarom nu zelf als expediteur op de zeecontainervervoersmarkt, waarbij het online platform fungeert als afhandelingsplatform. "Voor het automatiseren van de enorme stroom aan documentatie is het internet geschikt en daarin onderscheiden we ons nog altijd van de concurrentie", merkt De la Houssaye op. "Daarnaast richten we ons nu ook op de niche markt 'moeilijke' landen, die nog redelijk onontgonnen is. We hebben inmiddels partners in Sint Petersburg, Riga in Letland en Karachi, Pakistan. Een kwestie van durven, maar met succes, want we maken nu wel winst."

Terugblikkend is De la Houssaye vooral teleurgesteld in het conservatisme van de zeecontainerwereld. Wel online kijken, maar niet kopen. "Het blijkt toch echt een wereld te zijn van 'hoerensloeren', van langs gaan en lullen. Dus dat doen we dan maar en dat proces online zoveel mogelijk ondersteunen. Wat dat betreft is het een leerzaam jaar geweest. En zo slecht hebben we het niet gedaan: we hebben notabene onze eigen incubator (die bij zijn Waterloo afgelopen oktober overigens ten onrechte meldde dat NedCargo toen al winstgevend was – NA) overleefd."

Deel dit bericht

6 Reacties

Sebastiaan de Graaf

Goed gedaan jongens! Dat is goed nieuws. Zo zie je maar weer dat je in het begin van het opstarten van een bedrijf het belangrijk is snel te kunnen inspringen op veranderende marktomstandigheden. Ga zo door.

Rudolf van de water

Hadden deze kerels niet iets te maken met lost boys! Gooi deze er dan ook uit. Dat geblaat over winst maken. Ik denk dat ze liegen. Als je op de site kijkt gebeurt er niets.

de graaf

De website is plat! Toch niet gehaald jongens?

ronald van de water

Wij leven nog hoor. We hebben alleen geen internet site meer. Succes,

diederik antvelink

We zijn nu 12 jaar verder en we bestaan nog! Sterker nog 2011 afgesloten met 90 Mio omzet, 500 mederwerkers en een sterke cash winst van 5 Mio!
Dat had niemand niet verwacht 12 jaar geleden!
Proost, Diederik

diederik antvelink

2012 moeten we de 100 Mio omzet gaan halen!!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond