Deel dit artikel
-

‘Nederlandse e-commerce-omzet 2,7 miljard Euro’

In Europa doen particulieren en zakelijke inkopers dit jaar voor 49 miljard Euro online boodschappen, zegt Pro Active International . Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn samen goed voor tweederde van de Europese e-commerce-omzet, aldus het onderzoeksbureau.

De cijfers komen voort uit de Pan Europese Internet Monitor, een onderzoek dat in mei 2000 is gehouden. Meer dan 200.000 Internetgebruikers in 12 landen zijn online ge-enqueteerd. Onder 14500 mensen in vijftien landen is ook een telefonisch onderzoek gehouden.

Enkele resultaten:
– 7.8 % van alle Europeanen van 15 jaar en ouder kopen dit jaar iets online
– In Zweden zegt bijna 25% al eens online gekocht te hebben
– In Portugal heeft minder dan 1% al eens online gekocht

Privé aankopen:
– in 2000 worden in Europa 200 miljoen privé aankopen online gedaan, met een totale waarde van 21 miljard Euro (dat is dus gemiddeld 106 Euro per aankoop)
– in Nederland gaat het dit jaar om 11 miljoen privé-aankopen met een
waarde van bijna 900 miljoen Euro (80 Euro per aankoop) en 4 miljoen zakelijke aankopen met een waarde van 1,8 miljard Euro
– Engelsen en Duitsers zorgen voor ongeveer tweederde van de totale privé e-commerce omzet in Europa
– 11% wordt door de inwoners van de vier Scandinavische landen gegenereerd
– Zwitserland zorgt voor meer dan 5% van de totale Europese privé e-commerce omzet, Nederland voor 4%, Frankrijk, Italië en Spanje
elk voor ongeveer 3%.
– Boeken en cd's zorgen voor meer dan 40% van alle privé-aankopen (in aantallen).
– Reizen en vakanties, hardware en software vertegenwoordigen elk meer dan 5% van alle privé-aankopen in Europa
– In Engeland wordt bijna 90% van alle privé aankopen betaald per creditcard. In Italië, Frankrijk, Spanje en België ligt dit percentage dichter bij het Europese gemiddelde (50%). In Nederland, Denemarken, Noorwegen en Zwitserland ligt dit tussen 30% en 40%. In Zweden, Finland en Duitsland is dit ongeveer 20%

Zakelijke aankopen:
– in 2000 worden in Europa 80 miljoen zakelijke aankopen gedaan, met een totale waarde van 28 miljard Euro
– Van de zakelijke aankopen is 60% afkomstig van Duitse en Engelse bedrijven. 14% van de zakelijke aankopen wordt door Scandinavische bedrijven gedaan. Zwitserland en Nederland zorgen elk voor 6%, Frankrijk en Italië elk voor 5%, Spanje voor 2% en België voor 1%
– Voor zakelijke aankopen zijn boeken ook de meest belangrijke productcategorie (22%) als het gaat om aantallen (dus niet naar omzet gemeten) aankopen. Hardware en software vertegenwoordigen elk 13%. Kantoorbenodigdheden, reizen en vakanties zijn goed voor bijna 10% van het totaal aantal zakelijke aankopen in 2000 in Europa.
– Opvallend: zakelijke aankopen worden in 30% van de gevallen thuis gedaan

Deel dit bericht

1 Reactie

Wout van der Wijk

Pro-active komt voor de zoveelste keer met verbazingwekkende en deels onwaarschijnlijke onderzoeksresultaten. Een berekening voor de vuist weg leert dat Pro-active er vanuit gaat dat ieder Nederlandse huishoudens met internettoegang dit jaar gemiddeld fl 700,- online zal besteden. De tijd dat dit soort opgeklopte marktcijfers juichend werden omarmd omdat ze lekker doorrekenen in spreadsheetjes bij je businessplanning ligt – dunkt mij – zo langzamerhand wel achter ons. Wie zijn dotcom businessplan op zo'n cijfer baseert is binnen de kortst mogelijke keren dotplof en dotgone. Wout van der WijkBlauw Research

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond