Nederlandse jongeren positief tegenover piraterij

In vergelijking met hun leeftijdsgenoten in andere landen staan Nederlandse jongeren in de leeftijd van 11 tot 19 jaar positief tegenover digitale piraterij. Patriottisme daarentegen, moeten ze in Nederland weinig van weten.
Dat blijkt uit een onderzoek van online community Habbo. De online community deed onderzoek naar het huidige mediagebruik, consumentengedrag en de merkvoorkeuren van jongeren. In Nederland vulden 2.589 jongeren de vragenlijst in. De resultaten maken onderdeel uit van Habbo’s Global Youth Survey, uitgevoerd onder 58.486 jongeren in 31 landen.
De jongeren in ons land kijken positief aan tegen digitale piraterij en homoseksualiteit. In vergelijking met het gemiddelde van de andere landen staat Nederland 18 procent positiever tegenover de twee eerder genoemde onderwerpen. Ook alcohol staat goed aangeschreven in vergelijking met andere landen.
Bij patriottisme was dit precies andersom. Hier heeft 32 procent van de Nederlandse jongeren een negatieve attitude, afgezet tegen het gemiddelde van leeftijdsgenoten wereldwijd. Ook de oorlog tegen terrorisme en moderne kunst kunnen hier niet rekenen op een grote mate van positieve belangstelling.
Bereik
Habbo.nl is met 500.000 unieke bezoekers per maand een van de grootste virtuele jongerencommunity’s van Nederland. Habbo bereikt maandelijks 28 procent van de jongeren tussen de 10 en de 18. Hierdoor vormt de community een representatieve afspiegeling van de Nederlandse jeugd.
Habbo onderzocht verder de populariteit van diverse media. Te verwachten is de aandacht voor internet. Ook de belangstelling voor televisie, tijdschriften en radio ging in Nederland nagenoeg gelijk op met de interesse uit andere landen voor deze media. Opvallend was het verschil in kranten. In Nederland gaf 22 procent van de jongeren aan dit medium belangrijk te vinden tegen 37 procent wereldwijd.
Online vrienden
De resultaten laten zien dat Instant Messaging en internet een belangrijke rol spelen in het sociale leven van jongeren. Ook geeft 58 procent van de jongeren aan dat zij mensen tot hun goede vrienden rekenen ook als ze deze mensen alleen via internet kennen.
Instant Messagingprogramma’s vormen het belangrijkste middel voor het onderhouden van contact met vrienden (77 procent), nog belangrijker dan ontmoetingen in het echt (73 procent), e-mail (54 procent) en sms (52 procent). Het gebruik van Instant Messaging is tevens de belangrijkste toepassing op internet. Het communicatiemiddel wordt door 74 procent gebruikt, op de voet gevolgd door e-mail met 72 procent.
Bij onderzoek naar de favoriete merken van de groep, is Samsung met 30 procent verreweg het populairste merk mobiele telefoon, gevolgd door Nokia, dat 16 procent behaalde. Dit resultaat wijkt af van de wereldwijde scores waar Nokia onbedreigd op nummer 1 staat.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Nn
Wel interessant artikel, maar de titel slaat nauwelijks op de inhoud.
M Couprie
Dus als ik de titet goed begrijp steunde een deel van de Nederlandse jongeren de piraten die dat Franse schip kaapten in de buurt van Somalie?! Alleen wat is daar digitaal aan?? Er wordt zeker het legaal downloaden van muziek en films bedoeld via programma's als Limewire of het bittorrent protocol. In dat geval niet echt een schokkende uitkomst.