Nederlandse muziekstartup Twones trekt stekker eruit
De startup Twones, een muziekaggregator, geeft er de brui aan.”We keken naar ons product en dachten, hier gaan we de wereld niet mee veroveren”, aldus oprichter Tim Heineke.
Heineke vertelt dat het beginproduct niet het Twones was wat er op het laatst stond. “Je probeert een product te vinden als startup waarvan je denkt dat mensen het leuk vinden en waar vraag naar is. Dat is lastig te identificeren. Je blijft het product tweaken. Als je financiering hebt, dan moet je durven te beslissen en stappen nemen. Het werd een plakkertje op een plakkertje.”
De financiering was niet op, benadrukt Heineke. “Maar het zou allemaal niet meer tegen gunstige voorwaarden gaan. We hebben er veel liefde en energie in gestopt, maar het is een product geworden waar je uiteindelijk niet zelf in gelooft. Dan pak je je verlies.”
Toch zit Heineke niet bij de pakken neer. Hij is een nieuwe startup begonnen. “Die lanceren we over een maand, Shufflr. Het is een soort internetradio voor blogs. Wij houden de muziekblogs bij en daar komen radiozenders uit voort met kanalen. We shuffelen de blogs als het ware. Dat maken we nu in de avonduren.”
Hij merkt dat er een last van hem is afgevallen, nu hij zonder druk van financiering in de avonduren aan iets nieuws kan bouwen. “Er is minder druk, van deadlines, financierders, van jezelf. We bouwen nu iets, dat vinden we zelf leuk en dan zien we het wel.”
In de tussentijd verdient Heineke zijn geld met een eigen bureautje. “Dat is gewoon uurtje factuurtje.”
Hij ziet veel van de Nederlandse startups richting B2B gaan. “Ze verkopen white labels, want ze moeten wel. Het is hier moeilijk een consumentendienst in de lucht te houden. In de Verenigde Staten heb je toch al sneller een groter publiek. Dan durven investeerders de portemonnee te trekken. Je moet als startup de wereld veroveren, dat kan moeilijk zijn vanuit Nederland.”
Het was ook de fout die hij maakte met Twones. “Je moet de meest minimale essentie weten van wat je als startup wilt zijn. En dat klinkt makkelijker dan het is. Het moet immers wel uniek zijn. Dat moet je vervolgens maken met eigen middelen. Of bouw het in de avonduren. Het werkt niet waneer je meteen financiering ophaalt.”
“Met muziek is het moeilijk geld verdienen. Maar het is mijn blind spot. Ik vind muziek leuk en ben irrationeel, ik begin er toch weer aan”, aldus Heineke.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Dirk-Jan
Knap dat je zo rationeel naar je product kan kijken en de stekker er uit kunt trekken. Hier zou menig ondernemer een voorbeeld aan moeten nemen, ik zie nog te vaak mensen ten onder gaan die maar blijven redden wat niet meer te redden valt. Struisvogel gedrag. Succes met je nieuwe startup Tim!
Rutger
Dapper en succes met je volgende droom @dirk-jan de een noemt dat struisvogelgedrag de ander doorzettingsvermogen en geloof. De scheidslijn is erg dun.