Deel dit artikel
-

NetPlus en Realmedia verbreken samenwerking

NetPlus en Realmedia hebben hun samenwerking verbroken. Volgens NetPlus werden de afspraken over de samenwerking "en een eventuele overname" te weinig concreet. Het online advertisingnetwerk NetPlus gaat nu op zoek naar een nieuwe partner, uitbreiding naar andere Europese landen is voor het bedrijf voorlopig van de baan. Het bedrijf blijft wel Realmedia's admanagement systeem gebruiken.

De samenwerking tussen het nationale advertentienetwerk NetPlus en het internationale online-advertising bedrijf Realmedia is begin dit jaar gestart. "Het was de technologie en de kennis en ervaring met het internationale netwerk waar wij in geïnteresseerd waren", zegt Maurice Pothof van het management van NetPlus. Het Nederlandse bedrijf hoopte te leren van de manier waarop Realmedia met grote internationale klanten omgaat. Bovendien was er sprake van een "eventuele overname" aldus Pothof.

Pothof wil niet veel vertellen over waarom de samenwerking is verbroken. "Afspraken werden te weinig concreet", zegt hij. Volgens Pothof overweegt Realmedia om zelf een eigen netwerk op te zetten in Nederland. Bij Realmedia wordt dit ontkend. Leon Wittenberg, managing director van Realmedia: "We zijn wel op zoek naar kwalitatief hoogwaardige sites, waar we de sales voor willen doen, maar een echt netwerk opzetten is niet aan de orde." Toch heeft RealMedia inmiddels zes sites in portefeuille die volgens Wittenberg tezamen 100 miljoen pageviews genereren.

Ook Wittenberg verwijst naar de "veranderde marktsituatie" als reden voor het beëindigen van de samenwerking. De geplande beursgang van het bedrijf ging niet door, de markt voor online advertising raakte in een dip. Wittenberg beaamt dat er sprake is van een concentratie op core-business bij Realmedia en ontkent dat het te maken had met ontwikkelingen bij NetPlus, dat zich volgens hem "verrassend goed heeft ontwikkeld". Wittenberg sluit niet uit dat beide partijen uiteindelijk toch weer gaan samenwerken of dat er zelfs een overname volgt. Ook Pothof denkt dat dit nog tot de mogelijkheid behoort, hij ziet het "binnen een jaar onderdeel zijn van een groot netwerk". Uitbreidingsplannen naar andere Europese landen, waar eerder sprake van was, zijn inmiddels van de baan. Pothof: "We concentreren ons in eerste instantie op de Nederlandse markt, we willen hier marktleider worden. Als je nu in Europa nog een netwerk wilt opbouwen ben je al te laat, lokale partijen hebben dat al opgepakt."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond