Deel dit artikel
-

Newconomy in Pharmaplaza, uit InfoAgent

Newconomy verkoopt haar belang van 40 procent in Infoagent aan het Amerikaanse IntraNet Solutions, en zegt daarmee een rendement van 50 procent te boeken. Verder heeft Newconomy een belang van 15 procent genomen in de 'intelligente gezondheidswinkel' Pharmaplaza.com NV .

Kennismanagementspecialist Infoagent wordt in zijn geheel verkocht aan IntraNet Solutions . De transactie wordt voldaan in cash. Newconomy zegt dat deze exit een positieve invloed heeft op de winst per aandeel.

Infoagent-directeur Lejo Duivenvoorde wilde in verband met de beursnoteringen van de betrokken partijen niet zeggen hoeveel er met de overname gemoeid is. De deal geldt met terugwerkende kracht vanaf 31 maart.

De overige 60 procent van de aandelen waren in handen van Duivenvoorde en mede-directeuren Markus Wafelaar en Wiegert Tierie. De directie heeft zich verplicht nog drie jaar aan te blijven.

Volgens Duivenvoorde maakt Infoagent, dat werd opgericht in mei 1999, vanaf het begin winst. De omzet in 1999 bedroeg 1,2 miljoen gulden.

Pharmaplaza.com is gevestigd in Amsterdam, maar heeft Europese ambities. Er zijn vestigingen in Duitsland en België, en een Spaanse is in oprichting. De onderneming heeft een assortiment van 5000 producten en streeft naar de integratie van content, commercie en services op het gebied van gezondheid en welzijn. Pharmaplaza zegt ondermeer de mogelijkheid te bieden om online een apotheker te raadplegen, en binnenkort ook een huisarts. Pharmaplaza zegt te zoeken naar samenwerking met bekende leveranciers/distibuteurs in de gezondheidssector.

Deel dit bericht

2 Reacties

Wijnand Wellink

Jammer dat Newconomy nu de exit doet. Er is momenteel een trend gaande dat zoekmachine software commercieel in de markt wordt gezet door partijen zoals Altavista.com en Infoseek.com (met het product ultraseek.com). De ROI had wellicht groter kunnen zijn in de toekomst.

Eric Esselink

Vreemd dat ze streven naar een 'integratie van content, commercie en services', dat is toch de kombinatie die niet werkt? (zoals veelvuldig aangetoond door bedrijven in de US) Je doet OF content OF commercie, de bedrijven die allebei doen zijn het minst succesvol omdat het bedrijf van een van beidde geen verstand heeft. Tijd zal het leren, maar veel kans geef ik het niet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond