Deel dit artikel
-

Nextcard jaagt op de beste klanten

De omzet van Nextcard, de eerste credit card die alleen via Internet aangevraagd kan worden, is in het tweede kwartaal van 1999 fors gestegen, terwijl het verlies toenam. De firma baart opzien door haar geavanceerde marketing-aanpak, waarin de profijtelijkheid van de klant centraal staat. Potentiële Nextcard-klanten weten binnen acht seconden of zij kredietwaardig zijn en voor een card in aanmerking komen.

Na het invullen van de persoonlijke gegevens op de site, checkt Nextcard deze bij de nationale krediet-instanties. (Het systeem werkt overigens alleen in Amerika.) Afhankelijk van de financiële positie, presenteert het systeem de nieuwe klant een aanbieding voor een bepaald rentepercentage. Via de traditionele kanalen is dit een stuk omslachtiger, omdat een klant eerst zijn toestemming moet geven (telefonisch of per brief) om in zijn financiële gegevens te wroeten. Via het web is het een kwestie van seconden.

Als de klant besluit om zijn openstaande schulden bij andere creditcard-maatschappijen naar Nextcard over te hevelen, krijgt hij een lager rentepercentage voorgeschoteld. Ook dit proces kan snel via het web worden afgehandeld.

Nextcard startte onlangs een grote advertentiecampagne (on- en offline) van 10 miljoen dollar. De marketing is niet afgestemd op het aantrekken van zoveel mogelijk klanten, maar op het werven van de meest profijtelijke klanten (die dus veel en lang krediet open laten staan). Het bedrijf heeft 20 statistici in dienst die continu traffic-cijfers analyseren, en zo kunnen zien waar de klanten met de grootste saldi vandaan komen. Het advertentiebeleid wordt vanzelfsprekend daarop afgestemd.

Twintig procent van de aanvragen wordt toegewezen, en dat ligt op het gemiddelde van andere creditcard-maatschappijen. Het gemiddelde saldo ligt op 2500 dollar, en dat is twee keer het industrie-gemiddelde.

In het tweede kwartaal 1999 boekte Nextcard 3,6 miljoen dollar omzet, een stijging van 263 percent ten opzichte van het eerste kwartaal. Het verlies per aandeel liep op van 30 dollarcent in het eerste kwartaal naar 45 dollarcent in het tweede kwartaal 1999. Het aantal customer accounts steeg van 55.000 (per 31 maart 1999) naar 85.000 (30 juni 1999). Nextcard is sinds december 1997 operationeel.

Bronnen:
Persbericht Nextcard
Washington Post
BusinessWeek

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond