Deel dit artikel
-

NextFest – een kijkje in de toekomst

Wie wilde weten hoe de toekomst er uit ziet had het afgelopen weekeinde in San Francisco moeten zijn. Wired magazine organiseerde daar NextFest, een expositie waar bedrijven van over de hele wereld laten zien wat ze in de toekomst gaan maken en verkopen.

De expositie vond zaterdag en zondag plaats in Fort  Mason en had de volgende categorieën; communication, design, entertainment, exploration, health, security en transport en teveel producten en bedrijven om op te noemen. Iedere dag zijn er presentaties en live demo’s.

Op vrijdagavond was er een exclusief openingsfeest waar de creme de la creme van San Francisco bijeen was om zich te laven aan coctails, lekkere hapjes en natuurlijk alvast een kijkje te nemen op de expositie. Caspar Wenckebach en ik waren er ook en keken onze ogen uit. De expositie toont een rijk assortiment aan geweldige uitvinden en nieuwe toepassingen.

Sommige dingen hebben we al eerder over kunnen lezen maar zijn nu voor het eerst live te bekijken, aanraken en gebruiken. De Möller SkyCar werd al eerder beschreven in Wired Magazine maar als je er naast staat en ziet hoe klein de vliegende auto in werkelijkheid is dan wil je eigenlijk meteen je order plaatsen bij meneer Möller. En dat kan dan ook meteen want hij staat er zelf naast om uit te leggen dat je hem voor 1 miljoen dollar nu alvast kun pre-orderen. Caspar kon me nog net wegslepen voor ik mijn handtekening had gezet.

De volgende uitvinding waar we zeer van onder de indruk waren was een simpel balspel wat te besturen was met je hersengolven. Twee mensen zitten aan weerskanten van een tafel aangesloten op een hersengolf lezer. Midden op de tafel ligt een klein balletje. Door te ontspannen en je hersenactiviteit af te laten nemen kun je de bal naar de andere kant van de tafel sturen. Daar is een kleine cirkel (het doel) waar de bal in moet om een punt te scoren. Degene die het minst met winnen bezig is wint dus meestal. Toen Caspar en ik aangesloten zaten riep een vrouw verwonderd “Look at these guys, they seem to be flatlining”.

Er gaat kennelijk niet veel om in onze hoofden en dat is bij dit spel een pre. Zelfs de coctails waren futuristisch. Hoewel de ingredienten van een goeie Martini natuurlijk nooit veranderen had het personeel lichtgevende, doorzichtige naambordjes en kregen sommige mensen ijsklontjes met lampjes erin in hun drankjes. Zaterdag en zondag is de expositie ook nog en gaan we alle andere uitvindingen uitproberen. Digitaal papier, smart dust, robots en waterstof auto’s. Waar is mijn credit card…

Boris Veldhuijzen van Zanten richtte samen met Caspar Wenckebach HubHop op. Dat verkochten ze in de loop van 2003 aan KPN. Om inspiratie op te doen zijn ze samen afgereisd naar San Francisco.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond