Deel dit artikel
-

Nielsen: Mediabesteding online kent eerste daling

Voor het eerst is er een daling te zien bij de netto mediabestedingen op internet. De eerste zes maanden van 2009 was er een daling van de mediabestedingen met 2,5 procent.

Dat blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen dat Nielsen binnenkort publiceert.

De grootse daling kwam van bij Classifieds terecht. Hier namen de bestedingen af met iets meer dan 8 procent. De categorie Display deed het al niet veel beter met een daling van bijna 8 procent.

Enkel de bestedingen aan Search stegen. Met een stijging van 2,4 procent nam dit aandeel binnen internet toe tot 53,6 procent. De bestedingen aan E-mail bleven nagenoeg gelijk, vergeleken met de eerste 6 maanden van vorig jaar.

De netto mediabestedingen op internet zijn afgeleid van de jaarcijfers 2008 die IAB Europe heeft laten onderzoeken door PwC. Op basis van eigen informatie en een deel extrapolatie heeft Nielsen de netto bestedingen voor de eerste 6 maanden van 2009 berekend. Ook de cijfers voor search (Google en Yahoo) zijn ingeschat en meegenomen in de cijfers.

De totale netto mediabestedingen voor alle mediumtypes daalden in het eerste half jaar van 2009 met 15,1 procent.

Herstel zal mondjesmaat gaan, meent Nielsen. De prognose voor heel 2009 is naar beneden bijgesteld naar een daling van de totale netto mediabestedingen met 13,7%.

De grootste daling van de mediabestedingen vond plaats bij de printmedia. Hier liepen de netto mediabestedingen terug met 21,4 procent. Dagbladen kregen de grootste klappen, hier kwamen minder inkomsten uit productadvertenties, maar ook een flinke daling van inkomsten uit personeelsadvertenties.

Deel dit bericht

2 Reacties

OnlineNo-No

Classifieds daalt? Zijn de MKB'ers zich uit de gidsen aan het verwijderen geslagen en over aan het stappen richting Search? Zou het fijn vinden als Nielsen eea kon verklaren naast het extrapoleren van hun mooie data…  Waarom zit Nielsen de data van PwC te analyseren? Kan PwC dat niet zelf?

Arno Meijerink (IM Lounge)

Vraag: zitten de click exchanges / affiliates volledig in deze cijfers? Volgens mij verschuift er veel geld die richting op en anders zou dit de daling (naast dat er eenvoudig weg minder geld uitgegeven wordt wellicht 😉 verklaren

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond