Deel dit artikel
-

Nielsen: sociale netwerksites gaan mobiel

Nog even snel een kijkje nemen op MySpace als je in de zon op een terras zit: sociale netwerken worden steeds populairder onder de mobiele internetters.

In Europa spant het Verenigd Koninkrijk de kroon als het gaat om het hoogste percentage mobiele internetters die actief zijn op sociale netwerksites. Dat blijkt uit onderzoek van Nielsen Mobile, onderdeel van The Nielsen Company.

In het Verenigd Koninkrijk, met ongeveer 810.000 mobiele abonnees, bezocht 1,7 procent van die groep een dergelijke site in het eerste kwartaal van dit jaar. Dit percentage was maar liefst twee keer zo hoog in vergelijking met andere Europese landen.

In Duitsland lag het percentage beduidend lager met 0,2 procent. Spanje deed het iets beter met 0,8 procent. Italië en Frankrijk, ook meegenomen in het onderzoek, behaalden beide 0,6 procent. De Verenigde Staten blijfven net iets achter op het Verenigd Koninkrijk, maar doet het zeker niet slecht met 1,6 procent.

De populaire netwerksite MySpace is niet alleen geliefd onder pc-gebruikers, maar duidelijk ook onder de mobiele groep. De website had 2,8 miljoen unieke mobiele bezoekers in december vorig jaar in de Verenigde Staten. Facebook kende 1,8 miljoen unieke mobiele bezoekers in dezelfde maand. Deze site had in het Verenigd Koninkrijk in het eerste kwartaal dit jaar 557.000 unieke mobiele bezoekers en MySpace volgde met 211.000 unieke bezoekers uit dezelfde categorie.

Hoewel MySpace en Facebook ook in andere Europese landen veel bezocht worden, was in Italië MSN’s Windows Live Spaces het best bezocht onder mobiele surfers met 154.000 unieke mobiele bezoekers per maand, net als in Frankrijk (106.000). In Duitsland ging MySpace weer aan top met 52.000 mobiele bezoekers per maand, gevolgd door MSN’s Windows Live Space (45.000).

Jeff Herrmann, vice president van Mobiele Media bij Nielsen Mobile is van mening dat het mobiele gebruik van sociale netwerken ‘the next big thing’ is.

Tegelijkertijd komt eMarketer met een ander onderzoek op hetzelfde terrein. De schrijvers van het rapport concluderen dat het wereldwijde mobiele bezoek aan sociale netwerksites uitgroeit van 82 miljoen gebruikers in 2007 naar meer dan 800 miljoen in 2012.

Bron foto: blmurch (CC)

Deel dit bericht

1 Reacties

DB

Geweldig beroep, analist. Verwoorden wat iedereen denkt, er geld mee verdienen en er soms nog finaal naast mogen zitten ook. ('YouTube is zinkend schip' anyone?) Laten we zeggen dat je hoeft geen raketgeleerde te zijn om het dit te voorspellen, hoewel het iets onpraktisch blijft hebben. Ik denk dat het niet veel verder zal komen dan zeggen wat je aan het doen bent en af en toe eens een berichtje sturen naar een vriend.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond