Deel dit artikel
-

Nieuw telecombedrijf: “Telecombranche is niet ziek”

De nieuwe telecom-prijsvechter Dailycom verwacht "meer dan tienduizend nieuwe klanten per maand" te krijgen. Dit zegt oprichter en algemeen directeur Fred Rutgers. Het lijkt niet het ideale moment voor een nieuw telecombedrijf, maar Rutgers ziet dat anders. "De telecombranche is niet ziek."

Rutgers werkte voorheen bij Dutchtone en begon vorig jaar met de voorbereidingen voor Dailycom . Vanaf medio vorig jaar draaide het bedrijf op proef en in december volgde de officiële start. Tot op heden heeft Dailycom nog maar een beperkt aantal klanten verworven, maar Rutgers verwacht dat dit aantal de komende maanden sterk zal groeien. "Met meer dan tienduizend per maand."

Grootste verkoopargument van Dailycom is de prijs. Het bedrijf garandeert "de laagste tarieven", wie elders toch een voordeliger tarief vindt voor het gevoerde gesprek krijgt het verschil terugbetaald van Dailycom. "Onze prijs ligt 30 procent lager dan bij KPN en tussen de 10 en 12 procent lager dan bij OneTel en Tele2", claimt Rutgers.

Om de prijs zo laag mogelijk te kunnen houden besteedt Dailycom nagenoeg alles uit. Bij het bedrijf, dat gevestigd is in Lelystad, werken nu drie mensen. Zij richten zich voornamelijk op controle van de diverse bedrijfsprocessen en doen aan marketing en productontwikkeling. "Er is mij regelmatig gezegd dat het niet kan met zo'n kleine organisatie," zegt Rutgers, "maar ik moet het bedrijf nog tegenkomen dat alle bedrijfsprocessen zo goed beheerst als de externe partijen die erin gespecialiseerd zijn." Die kleinschaligheid heeft mogelijk een nadeel, geeft Rutgers toe. "Mensen meten de status van een bedrijf toch vaak af aan omvang. Ten onrechte, mijn indruk is dat het aantal medewerkers eveneens aangeeft in welke mate er inefficiënt gewerkt wordt."

Een andere methode om de prijs laag te houden is mensen stimuleren op een goedkope manier contact te zoeken met Dailycom. Wie telefonisch hulp wil betaalt meer dan iemand die vragen stelt via e-mail of de website. Rutgers: "Je zou kunnen zeggen dat we het principe van 'de vervuiler betaalt' hanteren."

Het lijkt wat tegendraads om juist nu een nieuw telecombedrijf te starten. Telecombedrijven krabbelen zo hier en daar wat overeind, maar gaan nog altijd gebukt onder hoge schulden en onzekerheid over het succes van mobiel internet. "De branche is niet ziek", reageert Rutgers. "De overheid heeft alleen met de verkoop van UMTS-licenties een deel van de staatsschuld overgeheveld naar enkele telecombedrijven. Consumenten en bedrijven maken steeds meer gebruik van telecomdiensten, voor de telecomindustrie liggen er daarom nog wel degelijk kansen."

Dailycom probeert met name klanten van KPN te laten overstappen. "De overige prijsvechters hebben ten opzichte van KPN een klein marktaandeel. Gezamenlijk moeten we het halen waar het te vinden is." Klanten krijgen verbindingen met KPN-kwaliteit, verzekert Rutgers. "We kunnen de prijs nog lager krijgen en om die reden inleveren op kwaliteit. Wat je dan ziet gebeuren is dat het callcenter meer belast raakt en de kosten uiteindelijk toch weer hoger worden dan wanneer we niet besparen op kwaliteit."

Dailycom richt zich behalve op vaste telefonie ook op internet. Het gaat hierbij om analoge verbindingen en ISDN. Breedband heeft wel de interesse, maar volgens Rutgers dient het eerst nog op grote schaal geïntroduceerd te zijn en "probleemloos te werken" voordat Dailycom zich ermee wil inlaten. "Wanneer het prima werkt zijn de kosten lager voor ons." Ook mobiele telefonie staat op het wensenlijstje, maar volgens Rutgers wordt het lastig om daar als nieuwkomer nog marktaandeel te veroveren en uit de geringe marges die er volgens hem gelden nog winst te behalen.

Deel dit bericht

7 Reacties

tuuttuut

Even naar de prijzen gekeken, maar met internationale tarieven moeten ze het toch afleggen tegen 3u.net. Dit bedrijf rekent je geen startkosten aan en zijn met een heel aantal landen goedkoper dan Dailycom. En die tienduizend nieuwe gebruikers per maand? Dat willen die andere 'tig' aanbieders ook wel.

J. Westerhof

Ik ben ook niet onder de indruk van de internationale tarieven. Via {bel1649.nl; http://www.bel1649.nl } bel je voor 1 cent per minuut naar de VS en Canada. Een prijs die tot nu toe niemand verslaat. Voor zover ik weet dan. En ik vind het prijzenschema ook ingewikkeld. Er zijn verschillende prijzen voor bellen naar KPN-nummers en naar andere nummers. Veel te lastig om voortdurend over na te moeten denken. Om nog maar te zwijgen over het feit dat prijslijsten van bedrijven als deze iedere dag zomaar kunnen veranderen, zonder dat je het weet.

Bernard Udget

He he, eindelijk eens een interview waar iemand eens wat durft te zeggen! Ik bel inmiddels via Dailycom en ben uitermate tevreden. Perfecte lijnkwaliteit, uitstekende tarieven met een laagste prijsgarantie!

Martijn

Sorry hoor maar de starttarieven zijn vele malen hoger als bij Tele2 of KPN, dus alleen lange gesprekken lonen.

@tsok

Ik snap de mensen in de bovenstaande reacties die roepen dat het ergens anders goedkoper is niet zo goed. Volgens mij, maar misschien begrijp ik het niet helemaal, is het zo dat ze een laagste prijs-garantie afgeven. [knip] "…Het bedrijf garandeert "de laagste tarieven", wie elders toch een voordeliger tarief vindt voor het gevoerde gesprek krijgt het verschil terugbetaald van Dailycom" [knip] Al die klagers zouden dus spontaan in een orgastisch jubelen moeten uitbarsten omdat ze iemand hebben gevonden die goedkoper is en ze dus het verschil terugkrijgen. Maar nee, volgens goede Hollandse traditie gaan we weer met z'n allen zitten zeuren! Schiet mij maar lek.

Ron Abbink

Zoals Martijn ook al schreef zijn de starttarieven ongekend veel hoger. De laagste prijsgarantie geldt volgens hun site dan ook alleen voor de tarieven per minuut. Wat ze daarop goedkoper zijn maken ze je via dat starttarief ruimschoots afhandig. Op http://www.bellen.com en http://www.spraakmakertele.com kun je de goedkoopste carrier(PRE)select voor jouw situatie vinden. En desgewenst kun je vooraf ieder gesprek nog een andere carrier-select kiezen (die bijv. op dat dagdeel goedkoper is), want die code overrules de carrierPREselect code die je via 0800-1273 ingesteld hebt. Vergeleken met marktleider Tele2 (ook niet eens altijd de goedkoopste…) moet je met Dailycom om goedkoper uit te zijn vóóraf al weten dat je gesprek langer gaat duren dan: 12'01" / 24'03" (buiten de regio, # min'sec" tijdens resp. piek / dal+nacht) 20'56" / 36'03" / 92'42" (binnen de regio, resp. piek / dal / nacht). En zo lang duren de meeste gesprekken in Nederland gewoonweg niet volgens de statistieken. Voor buitenlandsituaties mag je het zelf uitrekenen, maar daar is de opzet van Dailycom al niet anders.

arnold loodewijk

Beste mensen ik heb sinds kort ook dailycom.Ik moet eerlijk zeggen dan ik een perfecte line heb Nooit problemen.TELE2,SCARLET,XS4ALL,WANADOO,DAILYCOM ??? Ik kies voor Dailycom en ook perfect service.!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond