Deel dit artikel
-

Nieuwe spelers op affiliate markt

Het webwinkelen heeft een nieuwe 'tussenpersoon'. Deze nieuwe partijen proberen de klant te lokken met allerlei incentives en extraatjes, zoals retour van aankoopsprijs en het steunen van goede doelen. De nieuwe bedrijven verzorgen zelf geen winkelsite, maar creëren links naar winkelketens met affiliate programma's.

Als een bezoeker doorklikt naar zo'n 'filiaal', krijgt hij een incentive aangeboden als dank voor het bezoek aan juist die site. Deze programma's kunnen het koopgedrag van grote groepen webshoppers helemaal overhoop gooien. In plaats van een direct bezoek aan een grote winkelsite, kan de klant nu kiezen om via een andere weg bij die winkel te komen. De meeste grote e-commercesites als Amazon , eToys en Priceline hebben affiliate programma's waarmee dit mogelijk is.

Als de klant via het filiaal binnenkomt, ziet de winkel gelijk waar die bezoeker vandaan komt. Er komt gelijk een cookie op de pc van de klant te staan en als er een aankoop wordt gedaan, weet de winkel meteen waar de korting ? of een andere incentive ? heen moet.

Spelers in deze nieuwe markt zijn de Amerikaanse bedrijven SaveDaily.com , Ebates.com en onderzoeksbureau BizRate . De laatste twee bieden zogenaamde 'cash back' programma's; klanten kunnen tot 25 procent van de aankoopsprijs terugkrijgen. Ebates.com betaalt ook als een klant vrienden aanbrengt bij de site. SaveDaily investeert de kortingen in gezamenlijke fondsen.

De E-commerce Times twijfelt niet aan de wildgroei van dit soort bedrijven in het komende jaar. De kosten om zo'n site te ontwikkelen zijn immers erg laag. De vraag is alleen of dit een groot succes zal worden. De verkoop via affiliate programma's blijft tot nu achter bij de verwachtingen. De grote winkels hebben wel veel 'free publicity' gehad bij hun partners. Het is nu dus afwachten of de klant de aangeboden kortingen interessant genoeg vindt om een kleine omweg op het web te maken.

Bron: E-Commerce Times

Deel dit bericht

2 Reacties

Leontien van Hattem

Een logische ontwikkeling. En ook in Nederland is kort geleden de eerste van start gegaan: {Jaysar; http://www.jaysar.com }

Rudy

Waar gaat het om? Profiteer NU van de enorme groei van het bestellen via het Internet! Je kunt de spullen die je dagelijks gebruikt goedkoper krijgen, gratis krijgen of zelfs geld verdienen alleen al door ze te gebruiken. Wat is je voordeel? Fase I Je wordt gewoon consument.Je bestelt wat produkten om ze te leren kennen, de produkten zijn leuk en goed en je hebt meteen iets om te kunnen laten zien.Je hebt nog niemand naar deze winkel verwezen, je hebt nog geen reclame gemaakt.Je betaalt in eerste instantie, net als in een 'normale' winkel, de vaste prijs voor het bestelde produkt. Fase II Je gaat aanbevelingen doen, je maakt mond-op-mondreclame voor een nieuw bedrijf met leuke produkten en een steengoed concept!!!Andere mensen zullen op jouw aanbeveling in de Vanilla Store gaan kijken en shoppen.Jij ontvangt provisie voor de gedane aanbevelingen voor de door jouw gemaakte reclame!Zeker voor jou is: je 2e bestelling zal dus absoluut al goedkoper zijn dan je 1e bestelling, want je hebt je provisie inmiddels ontvangen! Fase III Je blijft aanbevelingen doen, je gaat door met reclame maken voor Vanilla.Ook de mensen die jij eerder hebt verwezen, zullen op hun beurt aanbevelingen gaan doen om eens in de Vanilla-store te gaan winkelen.De klantenkring breidt zich uit en jouw consumentencirkels zullen gestaag gevuld worden.Nu krijg je vanuit je consumentencirkels maandelijks meer geld dan dat wat je zelf besteedt!!Je kunt jezelf nu businesspartner noemen, in feite heb je met weinig moeite en zonder investering (!) een eigen E-Commerce-bedrijfje opgebouwd, alleen door te doen wat we altijd al doen, nl. praten en consumeren!Je kunt spullen aanschaffen die je dagelijks gebruikt, waarom zou je hier niet over praten, zodat je de produkten gratis krijgt of zelfs een behoorlijk bedrag extra ontvangt? info: http://www.vanilla.nu

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond