Deel dit artikel
-

Nieuwsbank: Succes kwam te laat

Het interactief persbureau Nieuwsbank.nl ontslaat zeven van de negen medewerkers om het hoofd boven water te houden. Het bedrijf ging in oktober over op een betaalde dienst om de tot dan toe stagnerende omzet om te zetten in winst. Volgens hoofdredacteur Jan Halkes dreigde de site vervolgens aan zijn eigen succes te gronde te gaan.

De ontslagen vallen vooral onder de werkstudenten die de koppen boven ingezonden persberichten plaatsten. Door het almaar stijgend aantal persberichten dat dagelijks verwerkt moest worden waren er in de loop der jaren steeds meer van deze losse medewerkers aangenomen. De burnrate liep daardoor op tot vijftienduizend gulden per maand, aldus Halkes. Medio vorig jaar konden geen financiers meer gevonden worden om het tekort te verhelpen.

Aan de inkomstenkant haalde Nieuwsbank , een uitgave van het Interactief Persbureau Nederland (IPN) tot oktober zijn omzet uit de verkoop van specialistische diensten. IPN verkocht nieuwsselecties aan het bedrijfsleven. Dit genereerde echter te weinig omzet om de kosten te dekken. Het bedrijf stapte daarom over op een betaalde dienst.

Lezers krijgen nu gratis toegang tot ruim eenderde van de persberichten op Nieuwsbank. Voor de rest moet worden betaald. Een abonnement kost 149,48 gulden per maand, 437,94 per kwartaal of 1722,93 per jaar, inclusief BTW.

Omgekeerd is het plaatsen van persberichten op Nieuwsbank.nl gratis. De berichten worden dan alleen door betalende lezers gezien. Wie zijn persberichten onder de aandacht van álle bezoekers van Nieuwsbank wil brengen, betaalt 47,60 euro. Door 50 euro bij te betalen komen daar de abonnees van Novum bij, voor nog eens 140 euro die van ANP Perssupport. Het meest uitgebreide abonnement kost 273,70 euro per jaar.

Dit betaalsysteem blijkt goed te werken, aldus Halkes. Het aantal betalende abonees is "flink gestegen," terwijl vanuit de nonprofitsector steun kwam in de vorm van aanmoedigingspremies. De totale jaaromzet voor 2001 was anderhalf die van 2000. "Daaruit blijkt niet alleen de levensvatbaarheid van Nieuwsbank", aldus IPB-directeur Bert van Noord. "Ook blijkt de juistheid van ons nogal gewaagde betaalconcept. Het is niet zo dat internetters niet bereid zouden zijn te betalen voor nieuws. Ze zijn alleen niet bereid te betalen voor nieuws dat ze niet nodig hebben."

Deel dit bericht

4 Reacties

Jan Halkes

For the record, dat van die uitgever staat niet in ons {persbericht; http://www.nieuwsbank.nl/inp/2002/01/09/j002.htm }. Nieuwsbank BV is een zelfstandig bedrijf met als enige activiteit het onderhouden van de Nieuwsbank op Internet. Wel gebruiken we de benaming "interactief Nederlands persbureau" als omschrijving van wat we doen. Uitwisselen van persberichten dus, interactief, dat wil zeggen erg efficient. Jan Halkeshoofdredacteur

Pete Richards

Do the math: Eerst blijkt er zo goed als geen omzet gemaakt te worden. Daarna ziet de toekomst er zonnig uit: de omzet over 2001 was 50% hoger dan over 2000. Hoera. Anderhalf keer bijna niets is nog altijd… NIETS!

Jeroen Remijnse

Wij maken al geruime tijd gebruik van de Nieuwsbank en zijn zeer tevreden. Dat mag ook wel eens worden gezegd.

Jeroen

Nieuwsbank is een uitstekende dienst met prima service. Tenminste, dat is mijn ervaring. Maar ik kan me voorstellen dat zo overdonderd werden door persberichten. Doordat ze het plaatsen van ingezonden persberichten inmiddels beter hebben geautomatiseerd, kan de tijdsinspanning die nodig was voor het vroegere opmaken van de berichten omlaag. Dus het moet toch gaan lukken lijkt me.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond