Deel dit artikel
-

‘Noordeuropeanen kopen meer online’

Er zit een groot verschil in het aankoopgedrag tussen de noordelijke en zuidelijke Europese landen. Uit een vooronderzoek van Pro Active International is gebleken dat in Denemarken, Engeland en Duitsland gemiddeld meer dan de helft van de internetgebruikers online aankopen doet, terwijl dat aandeel in België, Frankrijk, Spanje en Italië een derde is. Liesbeth Hop van ProActive benadrukt dat in februari pas het echte onderzoek volgt.

Het Amsterdamse marktonderzoeksbureau Pro Active International heeft dit onderzoek gedaan als voorstudie voor een Pan European Internet Monitor, die in februari volgend jaar zal plaatsvinden. Hiervoor zijn in de maand september 10.000 mensen uit Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Italië, Zwitserland, Engeland, Denemarken en Duitsland online ondervraagd. Het onderzoek richt zich op gebruikersprofielen, surfgedrag, ander mediagedrag en e-commerce.

Het verschil in online koopgedrag tussen de verschillende Europese landen is opmerkelijk. In de noordelijk gelegen landen wordt aanmerkelijk meer gekocht dan in het zuiden. Volgens Liesbeth Hop van ProActive zit Nederland daar precies tussenin: 'Dat is een goed gemiddelde. In Scandinavië wordt veel meer gekocht, maar daar is de penetratiegraad ook erg hoog. De mensen zijn er sneller op Internet gegaan dan bijvoorbeeld in Italië. Het internetgebruik in Italië, Spanje en zelfs Frankrijk is later op gang gekomen.'

Volgens de studie heeft de take-off van het Europese internetgebruik in het algemeen plaatsgevonden in 1997 en 1998. Er zijn echter wat lokale verschillen. Zo was Duitsland relatief vroeg online, terwijl het internetgebruik in België pas dit jaar sterk groeit. De snelheid van de internetverbindingen verschilt ook per land. Websurfers in Spanje en Italië moeten over het meeste geduld beschikken, want daar heeft ongeveer de helft een modem van 33k6 of trager. In Duitsland en Denemarken heeft 60 procent een 56k modem of sneller.

Ruim een kwart van de respondenten was van het vrouwelijk geslacht. In Engeland was dit zelfs meer dan een derde deel en in Duitsland slechts een vijfde. De grootste groep respondenten was tussen de 25 en 34 jaar oud (ruim een derde van de internetpopulatie). De volgende grote groep waren de internetters tussen de 34 en 44 jaar (bijna een kwart).

ProActive deed het vooronderzoek voor de Pan European Internet Monitor zonder het telefonische gedeelte, dat wel in februari zal plaatsvinden. 'We hebben een ander telefonisch onderzoek gebruikt om de cijfers te wegen. De cijfers zijn ook gewogen op basis van de internetpenetratiegraad in de verschillende landen. Met deze voorstudie proberen we de methode uit. Uiteindelijk gaan we 17 Europese landen onderzoeken, waaronder Polen, Tsjechië en Hongarije.'

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond