Deel dit artikel
-

Omzet spelcomputersoftware 70 procent gestegen

De omzet van spelcomputersoftware is in de eerste helft van dit jaar met 70 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode van 2001, zo stelt Blauw Research. Nederlanders kochten in de eerste zes maanden van 2002 voor 46 miljoen euro aan spelcomputersoftware.

Blauw Research zoekt de oorzaak voor de enorme groei vooral in de introductie van nieuwe gameconsoles als Sony's Playstation 2 (PS2), Microsofts X-Box en de Nintendo Gamecube. Die deden de totale omzet van nieuwe generatie spelcomputersoftware in de eerste helft van dit jaar met 70 procent groeien ten opzichte van de eerste helft van 2001: van 27 miljoen naar 46 miljoen euro.

Het Rotterdamse onderzoeksbureau zegt in zijn zesmaandelijkse Home Entertainment Software Monitor te verwachten dat de verkopen van PS2, X-box en Gamecube in de feestmaanden nog flink zullen aantrekken. De meerderheid van de consumenten geeft volgens Blauw de voorkeur aan één van deze drie consoles. De platforms scoren in de ogen van de ondervraagde consument vooral goed op het aspect "grafische weergave".

Tegelijk worden de spelcomputertitels door de consument als "duur" gepercipieerd, meent Blauw. Geen enkele van de drie consoles wordt volgens de onderzoekers geassocieerd met het aspect "goedkope titels". Voorlopig zorgen vooral de PS2 en de Game Boy Advance voor het grootste deel van de groeiende omzet, omdat de beide andere platforms korter geleden op de markt zijn gebracht. In april van dit jaar meldde Blauw al dat de Game Boy Advance en PS2 in 2001 verantwoordelijk waren voor het grootste deel van de gestegen omzet van spelcomputersoftware. Die steeg in heel 2001 met 63 procent naar 75 miljoen euro.

Het aandeel van de spelcomputersoftware binnen de totale markt voor home-entertainment is voor het eerst gelijk aan de omzet voor CD-roms. Ook voor de CD-rom-markt geldt dat games een succes zijn: de omzet met gametitels behaald is inmiddels 56 procent van de totale omzet voor CD-roms. De totale omzet voor home-entertainment in de eerste zes maanden van 2002 komt uit op 92 miljoen euro, dertig procent meer dan in de eerste helft van vorig jaar, zo stelt Blauw.

Deel dit bericht

1 Reactie

Erwin B Fritssch

Wil de entertainmentindustrie nu vooral even ophouden met het beledigen van hun klanten? Ze maken gigantische winsten met festivals, in de bioscopen, met de verkoop van DVD's en dus ook met de verkoop van games. Dat dit ten koste gaat van de verkoop van de audio-CD was te verwachten, de daling hiervan mag niet worden afgeschoven op de zogenaamde jattende en kopierende consument! Nog 1 klaagzang uit deze branche en ik koop m'n hele leven geen ene CD, DVD, Game of online track meer, ik weet genoeg andere manieren om me te vermaken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond