Deel dit artikel
-

Omzetdaling van 20 procent bij DoubleClick

DoubleClick heeft in het tweede kwartaal van dit jaar 20 procent minder omzet geboekt. Ook het nettoverlies van het bedrijf liep op in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, van 22,1 miljoen dollar naar 37,9 miljoen dollar. Het huidige klimaat rond online advertising zal aanhouden tot het vierde kwartaal, en waarschijnlijk tot medio volgend jaar, aldus het bedrijf.

Het nettoverlies van DoubleClick betekent een verlies van 29 cent per aandeel, tegenover een verlies per aandeel vorig jaar in dezelfde periode van 18 dollarcent. Zonder bepaalde kosten, zoals afschrijvingen op investeringen en goodwill, komt het verlies van DoubleClick op 7 dollarcent per aandeel. Dat ligt in lijn met eerdere voorspellingen van het bedrijf, gedaan aan analisten.

Volgens DoubleClick zal de omzet in het derde kwartaal afnemen, het bedrijf verwacht tussen de 96 en 102 miljoen dollar omzet, minder dan analisten (via de 'poll' van Thomson Financial/ First Call) hadden voorspeld. Zij gingen uit van rond de 108 miljoen dollar. "We verwachten dat het lastige klimaat rond online advertising nog zal voortduren tot in elk geval het vierde kwartaal, en wellicht tot midden volgend jaar", aldus ceo Kevin Ryan van DoubleClick.

Reden voor de teruggang in bestedingen aan online advertising is niet de afname aan marketinginspanningen van dotcom-bedrijven, aldus Ryan. Het zijn de technologiebedrijven en financiële instellingen die de hand op de knip houden. Volgens chief financial officer Stephen Collins van DoubleClick zal online advertising pas weer opleven als het beter gaat met deze bedrijven.

DoubleClick houdt vast aan de verwachting dat het dit jaar winstgevend gaat worden over het gehele jaar genomen. Daarbij rekent het op een omzet van tussen de 425 en 450 miljoen dollar, maar volgens Collins zal het daarbij eerder in de buurt van het eerste getal komen, tenzij de markt een verrassende opleving doormaakt. Om winstgevendheid te bereiken gaf DoubleClick aan dat het op kosten blijft besparen, waarbij ook nog ontslagen zullen vallen. Verdere mededelingen daarover zijn niet gedaan, wel heeft het voor de komende kwartalen een voorziening getroffen voor herstructurering van tussen de 10 en 15 miljoen dollar.

De cash-positie van DoubleClick blijft goed, hoewel er binnen deze binnen het tweede kwartaal wel is afgenomen van 831,5 miljoen dollar naar 812,8 miljoen dollar.

De resultaten van DoubleClick worden niet gezien als een goed voorteken voor de ontwikkeling van de online advertisingmarkt voor de komende periode. Het wachten is nu op de cijfers van Yahoo, die vandaag (Amerikaanse tijd) bekendgemaakt worden.

Deel dit bericht

8 Reacties

Rene Scholte

Droom door. Bestedingen gaan echt niet omhoog als het beter gaat met een financiele instelling. Dat zijn van huis uit 'traditionals', die willen resultaat zien en dat is er niet geweest. Het wachten voor hen is op 'bewijs' dat iets werkt. En dat levert de huidige marketing op Internet niet. Het roer moet dus om. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Zie CBS MW.

Terrance Rey

Om effectief emailmarketing te bedrijven heb je drie (3) ingredienten nodig: 1. een eigen krachtig en schaalbaar systeem2. snelle inzetbare emailmarketing tools3. de beschikking over opt-in emailadressen voor emailmarketing doeleinden Wat willen opdrachtgevers die emailmarketing willen inzetten om hun doelgroep te bereiken: a. snelheidb. hoge service levelc. lage en flexibele kosten (op basis van gebruik) Mis je als emailmarketing service provider een van deze drie ingrediënten en kan je je opdrachtgevers niet op bovengenoemde 3 punten tegemoet komen dan zal je uiteindelijk omzet verliezen. De internethype is voorbij en bedrijven kijken met nuchtere en zakelijke ogen naar wat je te bieden hebt en of je die diensten kostenefficiënt kan leveren. Dat kan je hun moeilijk kwalijk nemen. Bedrijven willen immers tegen de laagst mogelijke kosten snel en effectief hun doelgroep per email bereiken en niet torenhoge bedragen betalen om alleen maar met jou zaken te mogen doen. De guru´s hebben geen raad meer met de huidige stemming in de interneteconomie. Maar ik zeg: nu is het de tijd om opdrachtgevers waar voor hun geld te geven!

X

Beste Terrence, Inderdaad de internethype mag dan, gelukkig want het is niet nodig een medium te hypen, voorbij zijn.Pretendeer dan niet dit zelf in te zien en tegelijkertijd een bedrijfspresentatie te geven.De 'reactie' slaat namelijk op generlei wijze op het artikel …

Terrance Rey

Beste X, Onder dankzegging voor uw reactie op mijn reactie waardoor mijn bedrijfspresentatie nog meer aandacht krijgt verwijs ik u naar mijn {column; http://www.internetnieuws.com/column/schijnheilige_marketeers.htm } op Internetnieuws.com. Een ode aan goede OGM´s. We geven nooit en te nimmmer de strijd op!

O. Bloemendaal

Beste Terrance, Kan je a.u.b. ophouden met het plaatsen van advertenties op de Emerce site. Het komt kinderachtig en zeer onprofesioneel over, maar waarschijnlijk lees je dit niet omdat je de hele dag naar je teller zit te staren in de hoop van een bezoekers explosie. Persoonlijk vind ik jouw plaatsingen storender dan SPAM. Ik wil hierbij nogmaals de Emerce redactie vragen het forum beter te scannen en/of anders rekeningen te sturen naar deze klaplopers.

Patrick P

Verwarrende reacties. Gaat m.i. om de te vaak verschillende te hanteren terminologie. Ik zie niet altijd een verband tussen banners en e-mailmarketing. Een beetje OGM gaat voor zijn optimale interactieve marketing mix waarbij direct mail een onderdeel en tool is . Dus niet teveel primair maar gewoon netjes aanvullend en secundair denken daar waar het om het inzetten van OM gaat. Want.. wees eerlijk: "Is het internet al een primaire marketingtool? "

Nils Luyt

?Reden voor de teruggang in bestedingen aan online advertising is niet de afname aan marketinginspanningen van dotcom-bedrijven. Het zijn de technologiebedrijven en financiële instellingen die de hand op de knip houden?, volgens Ryan. Heeft meneer Ryan zich al afgevraagd waarom men de hand op de knip houdt? Online advertising is effectief als er aantoonbaar resultaat wordt geleverd aan de klant. Daar de zeepbel (lees internet hype) gebarsten is zullen aantoonbare resultaten geleverd dienen te worden. Bedrijven kijken naar de cijfers, dat de markt de laatste jaren door ?luchtverkopers? overspoeld is met te dure instrumenten die niet werken moge duidelijk zijn. Kwaliteit en kostenefficiënt werken dat is de wijze waarop het bedrijfsleven naar de bestedingen kijkt. Waarom investeren in een medium als online advertising als er geen aantoonbare resultaten geleverd kunnen worden? Kortom: de klant wil resultaat zien voor zijn geld, en gelijk hebben ze. Een beetje OGM weet dat daar een marketingmix met diverse instrumenten voor gebruikt kan worden, waarvan effectieve e-mail marketing nu en in de toekomst één van de grootste bronnen van inkomsten zal opleveren. Redactie: is er misschien een mogelijk om mensen die reacties plaatsen in te laten schrijven zodat hun gegevens bekend zijn en er geen hotmail en "mister X" adressen meer gebruikt kunnen worden? ———————— Naschrift redactie We zijn ons aan het beraden op mogelijkheden om het anoniem reageren tegen te gaan.

Anoniem

Tja, deze discussie gaat zoals vele discussies 'off-topic". Ook in eerdere discussies werd door velen gevraagd om anonieme reacties te weren.Nu denk ik dat de kwaliteit, relevantheid van een reactie niets met het wel of niet anoniem zijn te maken heeft. Ook ik reageer bijna altijd anoniem. Je mening is veelal gebaseerd op informatie die verkregen is door vallen en opstaan met klanten, partners en andere bekenden. De stuurlui aan de Emerce wal begeven zich in een relatief kleine wereld en zijn intelligent genoeg om verbanden te leggen. De anonimiteit biedt mij een kans mee te discussieren zonder daarmee anderen in verlegenheid te brengen. En, ook belangrijk om op een informele manier je mening te toetsen binnen een forum waar vele erg slimme en ervaren mensen naar kijken. Ook ik denk de wijsheid in pacht te hebben maar zit er wel eens naast! De redactie zou zich inzendingen moeten beoordelen op relevantheid. Toegegeven, er zijn wat heerschappen die louter en alleen uit zijn om de boel te verstieren maar als aandachtig discussie volger kan ik zeggen dat inhoud belangrijker is dan afkomst. Sterker nog: er zijn mensen die onder eigen naam de grootst mogelijke onfatsoenlijkheden uitkramen. Wellicht een idee om op het reactieformulier een extra email en een niet publiceer vlaggetje aan te brengen? Misschien een idee om van deze "off-topic" discussie een apart forum te maken. Want waar gaat deze ook alweer over ;-) En ach, met een vast IP nummer ben ik toch ook weer niet zo anoniem!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond