Deel dit artikel
-

Onderzoekers voorzien enorme groei b-to-b e-commerce

Volgens onderzoeksbureau The Boston Consulting Group (BCG) verwachten grote Europese ondernemingen dat de e-commerce omzet, ondanks de huidige malaise, de komende jaren enorm gaat toenemen. Onderzoek bij meer dan 2300 Europese bedrijven zou aantonen dat de online handel gaat groeien van 200 miljard euro in 2000 naar 3,1 biljoen euro in 2004; een toename met meer dan een factor 15.

Zoals gebruikelijk komt een ander onderzoeksbureau met andere getallen. Volgens Forrester zal de Europese online handel in 2005 een omzet vertegenwoordigen van 2,1 biljoen euro. Dit bureau zegt dat er onder de aanbieders nu nog te veel wordt gelet op online features in plaats van functionaliteit. Bedrijven moeten volgens Forrester een initiële investering doen van elf miljoen euro om de e-commerce activiteiten succesvol te kunnen vervolgen.

BCG zegt dat de verschuiving naar online handel wordt gebruikt om kosten te verlagen en om de concurrentiepositie te verbeteren. "Een klein maar wezenlijk aantal bestuurders begint nu de werkelijke voordelen in te zien van hun vroegtijdige investeringen in online handel, zoals lagere transactiekosten en kortere doorlooptijden", zegt vice-president van BCG Emile Gostelie over de resultaten van het onderzoek. Hij nuanceert echter: "De werkelijke waarde van de investeringen in initiatieven voor online in- en verkopen wordt pas goed duidelijk wanneer deze platforms worden gebruikt om meer fundamentele verbetereingen voor de bedrijfsefficientie te realiseren, zoals het beheren van de leverketens, en gezamenlijk productontwerp."

Business to business e-commerce zal volgens BCG in 2004 21 procent van alle transacties tussen bedrijven vertegenwoordigen. Een kleine achterstand op de VS, waar tegen die tijd één op de drie transacties electronisch afgesloten zou worden.
Forrester denkt hier ook al anders over. Dit bureau meent dat in 2005 33 procent van de b-to-b handel online geschiedt.

BCG weet zelfs te melden waarom het tot nu toe niet de verwachte storm heeft gelopen op het gebied van e-commerce. De belangrijkste reden zou zijn dat bedrijven hun inkoopprocedures en andere bedrijfsprocessen niet hebben gewijzigd naar aanleiding van de online mogelijkheden. Degenen die dit wel hebben gedaan zijn volgens het onderzoek beloond met dertig procent kortere doorlooptijden en 25 procent lagere transactiekosten.
Forrester stelt dat groei nu uitblijft omdat er te veel sprake is van besluiteloosheid en te veel nadruk op veilingen op electronische marktplaatsen en 'connectivity' kwesties. De door Forrester geadviseerde investeringen zullen echter lonend zijn. "Een transportbedrijf dat tot de Europese top 100 hoort kan via online handel een omzet van 6,5 miljard euro verwachten, 33 procent van de totale omzet van dat bedrijf", aldus de onderzoekers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond