Deel dit artikel
-

Online advertentiemarkt verdubbelt

De online advertentiemarkt in Nederland heeft in 1999 tussen de 30 en 35 miljoen opgebracht. Deze cijfers zijn niet officieel, maar komen voort uit schattingen van de verschillende online reclameverkopers. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 1998. In het voorjaar volgt een uitgebreid verslag van het IAB en Price Waterhouse Coopers .

Ondanks de verdubbeling is de online reclamemarkt nog altijd zeer marginaal, vergeleken met advertentie-inkomsten bij andere media. Geschat wordt dat de online markt zo'n drie procent van de totale advertentiemarkt in beslag neemt. Michel Burgerhof, Webads : 'Wij verdubbelen dit jaar net niet, denk ik, maar de groei zit er flink in. Enerzijds omdat het aanbod van adverteerders groeit, anderzijds worden de beschikbare budgetten groter. Kijk alleen maar eens naar de nieuwe gratis providers; zij hebben flink wat geld gestopt in hun campagnes.'

Alex Stil van online mediabureau Advalue vindt de schatting van 30 tot 35 miljoen heel reëel. 'Als ik naar onze groei en ons marktaandeel kijk, klopt dat wel. Daarbij moet je wel rekenen dat dit bedrag losstaat van de barterdeals en de doorplaatsingen van andere media.' Wat zijn precieze marktaandeel is, wil Stil niet zeggen. Ook zijn concullega's houden die informatie voor zich.

Doubleclick Nederland kan geen duidelijke vergelijking maken met vorig jaar; toen vestigde het bedrijf zich pas in Nederland. Pim Koldenhof: 'We hebben dit jaar wel een zeer indrukwekkende groei gehad, ieder kwartaal zijn we verdubbeld, soms meer dan dat.' Koldenhof noemt ook de marktgroei en de hogere bestedingen als belangrijkste factor voor de groei.

Henk Hoekman van 24/7 verwacht voor komend jaar opnieuw een verdubbeling van de omzet.

De trends volgens 24/7, Webads en Doubleclick zijn ondermeer het sponsoren van onderdelen van een site, en bannerbuy: het plaatsen van een minisite op een website. Alex Stil noemt ook de prijsverhogingen als trend: 'Alle prijzen zijn verhoogd. Sommige bureaus hebben hun prijzen zelfs verdubbeld, al moet daarbij worden aangemerkt dat het daar om een inhaalslag gaat. De gemiddelde prijs voor duizend clicks zal stijgen van 35 tot 45 á 50 gulden.'

'Ook komen er dit jaar meer bestandsformaten. Rich media zal verder doorbreken en de mogelijkheden vergroten. Ik denk dat dat de effectiviteit van banners ten goede komt. Bovendien gaat de adverteerder verder kijken; hij wil ook meten wat er na de click komt. Gaat een bezoeker inderdaad een artikel aanschaffen of een offerte aanvragen? Het meten van clicks is belangrijk, maar de branding zal komend jaar ook gemeten gaan worden. Ook al klikt een surfer niet door, de banner kan natuurlijk wel indruk maken.'

Deel dit bericht

5 Reacties

Yuri van Geest

Andere opkomende vormen van Webvertising zijn naar mijn idee: Emailmarketing (RadicalMail, Egain, NetCreations, Digital Impact, Exactis)Contests (Webstakes)Transactional banners (24-7)Affiliate programs (BeFree, LinkShare, Commission Junction, Refer-it)Loyalty-incentive programs (Euroclix, Happypoint, MyPoints, AllAdvantage, Cybergold, Netcentives, Beenz) Banners zullen relatief marktaandeel verliezen aan deze vormen. De markt als geheel zal sterk groeien naar 210 miljoen DOLLAR in 2003 voor Nederland (bron: Forrester 1999) en dat is dan exclusief affiliates, loyalty-incentive, contests. In totaal, inclusief ook barter deals komt men dan op rond de 500 miljard dollar denk ik. Drivers voor deze enorme groei zijn:Meer Internet gebruikersMeer profileringMeer eCommerce per Internet gebruikerMeer WebsitesMeer Webvertising vormenMeer infrastructuren (ADSL, cable, SatCom, UMTS, VoFDM) en Internet devices (wireless, NetTV, spelcomuters etc.) Kortom, zowel een boost vanuit de aanbod als de vraagkant. Overall, verwacht ik de sterkste groei in opt-in emailmarketing, affiliates en loyalty-incentive of een combinatie van alle drie (zie BeFree, MyPoints, EuroClix). Groet,Yuri van GeestInternet onderzoeker 

Stephan Snoek

In bovenstaand artikel staat: De gemiddelde prijs voor duizend clicks zal stijgen van 35 tot 45 á 50 gulden.’Ik neem aan dat hiermee de CPM prijs wordt bedoeld, dus niet duizend "clicks" maar duizend "views". Alle prijzen worden in CPM(Cost Per Mille) berekend. De kosten per click kunnen wel berekend worden maar alleen achteraf als de clickratio bekend is. De adverteerder betaald dus een bedrag voor 1000 impressies. MVG Stephan Snoek

Rob Roelofs

Naschrift Rob Roelofs: Nee, inderdaad wordt hier niet bedoeld de kosten per duizend clicks; dat zou een zeer goedkope manier van adverteren zijn. Een adverteerder betaalt inderdaad voor CPM; per duizend views.

Johan Meulekamp

Volgens een artikel in The Industry Standard van 29/12/99 blijkt dat slechts 14% van de advertentie-uitgaven op internet lokaal gericht te zijn.Een probleem bij lokale doelgroep benadering is dat veel internetbedrijven niet in staat zijn om lokale doelgroepen te benaderen. Vaak is dit slechts mogelijk als de gebruikers zelf aangeven waar zij wonen. Digital Island, een Amerikaans bedrijf met vestigingen in San Francisco en Amsterdam brengt daar verandering in. Het levert een applicatie genaamd TraceWare aan bijvoorbeeld MusicWatch (www.musicwatch.com). TraceWare zorgt ervoor dat met bijna 100% nauwkeurigheid web-pagina's realtime kunnen worden aangepast aan de lokale situatie zoals taal, valuta en geschikt muziek repertoire. Ook de Financial Times past TraceWare toe om wereldwijd doelgroep gericht te kunnen adverteren.

Sacha Prins

Ook {Netdirect; http://www.netdirect.nl } verwacht dat de groei voor 2000 minstens een verdubbeling zal bedragen t.o.v. 1999.NetDirect is wellicht Nederlands' grootste adverteerder met het grootste site-netwerk en de meeste bannerviews van allemaal. De groei van NetDirect is in het afgelopen jaar een verviervoudiging t.o.v. het vorige jaar geweest. Ondanks dat we ons niet zo profileren als de concullega's uit dit artikel zijn we er wel degelijk. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond