Deel dit artikel
-

“Online adverteren wordt groter dan print”

In 2008 trekken bedrijven meer geld uit voor online advertenties dan voor advertenties in tijdschriften. Het omslagpunt volgt in 2007. Dat denkt Jupiter Research.

Adverteerders zullen dit jaar 12,2 miljard dollar uitgeven aan advertenties in tijdschriften en 8,4 miljard dollar uittrekken voor internet, zo schrijft The Wall Street Journal.

Het onderzoeksbureau denkt dat het omslagpunt in 2007 zal zijn en dat er dan even veel aan online advertenties zal worden uitgegeven als aan advertenties in tijdschriften. Daarna wordt er steeds meer uitgegeven aan internetreclame.

In 2007 wordt er aan beide media 13,8 miljard dollar uitgegeven. In 2008, zullen de uitgaven van online advertenties, 15 billion miljard dollar bedragen terwijl aan advertenties in tijdschriften nog maar 14,5 miljard bedragen, aldus Jupiter. Vanaf 2009 wordt het gat tussen online en print steeds groter, waarbij online duidelijk zijn voorsprong uitbouwt. In 2010 zal de online advertentie-markt goed zijn voor 16 miljard dollar, een verdubbeling ten opzichte van wat deze nu waard is.

Deel dit bericht

5 Reacties

Matteo

Jammer dat Jupiter een reputatie heeft van het verkeerd zitten. Zo voorspelde zij in 1999 dat de internetmarkt twee keer zo groot zou zijn dat dat zij in 2003 was.

Robin

Interessante ontwikkeling, ik ben zeker van mening dat online-advertising zal groeien, maar…..aangezien Europa en dus Nederland achterlopen op de US zal het omslagpunt nog wel iets langer op zich laten wachten.  Als de uitgaven op het gebied van webvertising groeien, groeien dan het aantal uitingen over verschillende sites? Worden wij straks helemaal gek gebannerd? gewapt? Ge-sms-t, ge-gprs-t,ge-mms-t.  Geef mij dan maar mijn krantje….

latino

Jammer dat Emerce niet een eigen draai (lees: Nederlandse draai) kan geven aan de theorie van Jupiter.Bestedingen online media, conform BBC staan na een klein half jaar op euro 40.000.000; publiekstijdschriften zitten ruim boven de euro 200.000.000 (1e helft 2004).Er moet wel ontzettend veel gebeuren, wil online media het medium print inhalen (in Nederland).Ongetwijfeld dat online mediaplannend Nederland dit graag bewaarheid ziet worden, de werkelijkheid is toch anders…..Nogmaals, jammer dat Emerce ogenschijnlijk klakkeloos internationaal nieuws overneemt. only my 2 cents

Soeper

De voorspelling is mooi, maar zolang de Nederlandse mediabureaus het medium ontwijken (om verschillende redenen van kennis tot fees en inkomsten) en de adverteerders blijven adviseren om toch vooral TV, radio rondje abri's en print te doen komt er weinig van terecht. Geloof me, er moet nog heel veel gebeuren willen de grote adverteerders eindelijk eens (allemaal) inzien dat online advertising erg effectief kan zijn voor meerdere doeleinden. Ik wordt er af en toe echt Sch*%$#ziek van dat kunstmatig in stand houden van de "traditionele" manier om om te gaan met mediaplanning en -inkoop. Je zou het bijne de mediamaffia kunnen noemen… Pas als deze generatie er uit is en een nieuwe generatie hun plaats inneemt, een generatie die is opgegroied met het online medium, dan pas geloof ik er in dat het online medium groter kan worden dan bijvoorbeeld print. Tot die tijd moeten de mediabureaus lekker blijven doen wat ze altijd al gedaan hebben en lekker niet veranderen. Vooral het medium ontwijken en negeren, de gevolgen hiervan zijn voor hun eigen rekening. De groeten en veel succes! Een online advertising man

Hendrik Rood

Zag dit linkje bij het recente bericht over de overname van Jupiter Research door Forrester. Dan kun je mooi nog eens een prognose checken, want het is nu 2008. Google zette in 2007 alleen al 16 miljard dollar om aan advertenties [www.nrc.nl/economie/article875346.ece/Advertentie-inkomsten_VS_omlaag_door_huizencrisis ] terwijl uit datzelfde artikel is af te leiden dat de Amerikaanse dagbladen op ca. 40 miljard dollar uitkwamen. Dagbladen zijn nog steeds de grootste print-omzetters, de tijdschriftenmarkt in de VS is beduidend kleiner. Ik neem maar wel even aan dat Jupiter het toendertijd over de netto Magazine advertenties in de VS had. Want Bruto blijkt de omzet in het eerste half jaar van 2008 US$11,5 miljard te zijn. http://www.mediabuyerplanner.com/2008/07/18/pib-magazine-ad-revenue-pages-down-food-retail-travel-post-gains/  Over het geheel genomen is dat dus vrijwel zeker een duidelijke onderschatting van Internet advertentieopbrengsten (Google is zeker niet de enige grote partij op de Amerikaanse online advertentiemarkt) en misschien een lichte overschatting van "magazines". Kortom, dat zat/zit er allemaal niet zo ver naast, zo op het eerste gezicht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond