Deel dit artikel
-

Online marketing groeit jaarlijks met 10 procent

Adverteerders geven volgend jaar wereldwijd tien procent meer uit aan online display advertenties en zoekmachinemarketing. Die jaarlijkse groei zet de komende vijf jaar door, blijkt uit onderzoek van JupiterResearch. De auto-, media- en banksector zorgen internationaal voor het grootste aandeel in de stijgende uitgaven.

Directeur Jeroen Kramer van online advertentiebureau TradeDoubler ziet in Nederland vooral een sterke stijging in de retail- en entertainmentbranche. De sectoren telecom en reizen groeien volgens hem niet langer. Kramer spreekt van de zogenaamde volwassenheidsfase. Voor één sector, namelijk de financiële, ziet hij een lichte daling van de uitgaven aan online-advertenties. TradeDoubler doet, vergeleken met andere advertentienetwerken, zo geeft Kramer toe, in verhouding minder zaken met banken.


Kramer: “Banken hebben ontdekt dat Nederlanders vooral offline kopen, terwijl het vergelijken van financiële producten online gebeurd.” Om die reden geven banken volgens hem minder uit aan advertenties, zowel aan uitingen die worden afgerekend op basis van resultaten, performance based, als op basis van het aantal vertoningen (CPM). Tegelijkertijd geven banken weer méér uit aan zoekmachinemarketing. Kramer: “Banken zien nu ook het belang van zoekmachines en vergelijkingssites. Er ontstaat nu een betere balans tussen beide vormen van adverteren, dus tussen display advertenties en zoekmachine-marketing.” Die balans is volgens hem ook tot stand gekomen doordat site-eigenaren niet zo graag performance based advertenties van banken plaatsen. Kramer: “Omdat die advertenties niet vaak leiden tot verkoop, tot conversie.”

Tjeerd Kooij, directeur van online advertentienetwerk WebAds, constateert dat bedrijven advertenties ‘van steeds grotere formaten’ willen plaatsen. Volgens hem gaan de Leaderboards (grote liggende advertenties die de volledige bovenkant van een webpagina innemen) banners van een bescheidener formaat vervangen. Daarnaast denkt hij dat het adverteren in online video’s volgend jaar ‘een vlucht gaat nemen.’ Kooij: “Voor bedrijven is streaming video interessant omdat ze zo heel goed emotie en interactie kunnen toevoegen aan reclame-uitingen.”
De ICT-, Telecom- en banksector zijn volgens Kooij belangrijke adverterende sectoren. Hij hoopt – en verwacht – dat komend jaar ook de ‘fast movers’ meer gaan adverteren op internet. “Ondernemingen als Unilever en Sara Lee kondigen al het nodige aan.” JupiterResearch ondersteunt Kooij in zijn verwachten. De onderzoeker verwacht namelijk dat bedrijven in de sector van de ‘fast moving consumer goods’ de komende jaar flink meer gaan uitgeven aan online marketing, vooral aan online advertenties.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond