Deel dit artikel
-

“Online omzet ruim 11 miljard dollar”

Online eindejaarsverkopen in de Verenigde Staten bedragen tot eind vorige week 11,35 miljard dollar, een groei van 40 procent. Dit zegt BizRate.com, dat de verkopen bij tweeduizend winkels bijhoudt. Onderzoek van Nielsen//NetRatings en Harris Interactive komt eveneens tot dergelijke omzetcijfers, terwijl ComScore de bestedingen hoger inventariseert.

Ook voor de reguliere detailhandel lijkt er dit jaar nog groei te zijn, ondanks eerdere sombere berichten van grote partijen als Wal-Mart en Kmart die stelden dat de verkopen mogelijk lager zouden uitvallen. Onderzoek van Redbook Research naar de verkopen in de eerste drie weken van december laat een lichte stijging zien van 0,8 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, meldt Dow Jones.

Redbook Research, dat onderdeel is van Instinet, zegt wel dat de stijging onder het doel van 1,4 procent ligt. Met name de verkoop van seizoensgebonden producten bleef achter, een indicatie dat Amerikanen meer bezorgd zijn over economische vooruitzichten en werkgelegenheid.

Consumenten jagen online met name naar koopjes, zo constateert BizRate.com , dat online bestedingen bijhoudt. Eerder al meldde Amazon een dergelijke koopjesjacht te verwachten. BizRate zegt dat 37 procent van de door hen ondervraagde kopers aangeeft online te shoppen vanwege aanbiedingen voor free shipping.

De top vijf categorieën dit jaar bij online verkopen zijn boeken, muziek en beeld, meldt Cnet op basis van onderzoek door Nielsen//NetRatings, Harris Interactive en Goldman Sachs. Kleding verkoopt echter ook goed, er werd in de periode 2 november tot 13 december 1,83 miljard dollar uitgegeven, een fractie onder de 1,86 miljard dollar voor boeken en beeld- en geluidsdragers. De nummers drie tot en met vijf zijn reizen (1,5 miljard dollar), electronische apparatuur (1,2 miljard) en speelgoed en videogames (1,19 miljard dollar). De top vijf is goed voor ongeveer tweederde van de totale bestedingen, aldus het onderzoek. Dat ligt in lijn met de 11,35 miljard dollar die BizRate.com noemde.

Cijfers van ComScore tot eind vorige week laten een online omzet zien van 12,6 miljard dollar, een groei van 29 procent tegenover vorig jaar, aldus het onderzoeksbureau. ComScore zegt het surf- en koopgedrag van ongeveer anderhalf miljoen mensen te inventariseren.

Deel dit bericht

2 Reacties

correctie

he even blijven opletten redacteur! op 1 staat boeken muziek beeld, op 2 kleding, op 3 reizen, op 4 electronica en op 5 speelgoed. quote: De top vijf categorieën dit jaar bij online verkopen zijn boeken, muziek en beeld, meldt Cnet op basis van onderzoek door Nielsen//NetRatings, Harris Interactive en Goldman Sachs. Kleding verkoopt echter ook goed, er werd [etc etc]

Jeroen van Daal

Eigenlijk nooit verwacht dat kleding zo hoog zou staan. Je zou toch verwachten dat iets als kleding niet zo snel online gekocht zou worden, omdat het toch iets is wat je eerst moet zien/passen voordat je tot aanschaf overgaat. Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd om wat voor soort kleding het gaat. Misschien dat 90% van die kledingverkoop wel bestaat uit standaard-kleding zoals sokken en ondergoed. Maar aan de andere kant genereert dit soort kleding ook niet echt veel omzet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond