Deel dit artikel
-

Online platform als marketingmiddel voor bouwsector

Bouwvakkers vormen vaak een ongrijpbare groep voor leveranciers van bouwproducten. Het digitaal platform Plugz wordt als marketinginstrument ingezet om deze groep te bereiken.

Op Plugz kunnen bouwvakkers zich aanmelden en gratis producten aanvragen om te testen. Onder de producten bevinden zich onder meer veiligheidsproducten, sleuvenzaagmachines en tegellijm.

Het platform is bedoeld voor bouwvakkers en zzp’ers in de bouw- en installatiesector. "Een groep van rond de 200.000 tot 250.000 man, waarbij het aandeel zzp’ers rap groeit de laatste tijd", aldus Saskia de Jong, directeur van DeJong&Verder, het bedrijf dat het initiatief heeft aangezwengeld. Uiteindelijk is het platform ook bedoeld voor aanverwante groepen als installatiebedrijven, uitvoerders of inkopers. "Een directeur van een bedrijf van 15 man, die zelf de aanschaf van producten regelt, kan zich natuurlijk ook aanmelden."

Volgens de Jong is de groep ZZP’ers moeilijk te bereiken voor de leverancier: "Ze gaan vaak naar de bouwmaterialenhandel, hebben hun eigen adresjes en zijn nergens aan gebonden." Er zijn vakbladen voor de doelgroep om in te adverteren, maar het voordeel van dit platform is dat de leveranciers de producten kunnen uitdelen om te laten uitproberen door de doelgroep.

Uitdaging

De doelgroep is online ook niet makkelijk te bereiken, ze zijn minder dan gemiddeld online. "Ze lopen overdag niet rond met een laptop", aldus De Jong.

Uit voorbereidende gesprekken bleek dat de doelgroep het initiatief een leuk idee vond, maar ze wilden ‘niet teveel vragen beantwoorden’. "Dus we hebben maximaal 6 vragen in de feedbacklijst." Ook de aanmeldformulieren voor het platform worden kort gehouden:"Terwijl je toch veel wilt weten van die groep."

Aanmeldingen

De site is sinds half mei life. De Jong: "Nu moeten we het op de kaart zetten. We proberen de eerste stappen te zetten, maar hebben nog een lange weg te gaan met mensen die niet elke dag op internet zitten." De eerste twee weken kwamen er 125 aanmeldingen binnen. "We verwachten dat er meer gaan komen."

De echte vakman vindt goed materiaal belangrijk, laat de Jong weten. "Die heeft interesse in nieuwe producten. Er zijn nu 7 bedrijven die hun medewerking verlenen. Dat zijn leuke namen, bekend in de markt. Daar proberen we het deze eerste fase mee te doen, dat trekt de doelgroep. Gereedschap en materiaal moet de schakel vormen om de gebruikers aan ons te binden."

Doelstellingen

"We willen uiteindelijk, maar dat staat niet in steen geschreven, tientallen producten per jaar verspreiden. De kwaliteit va de site zit in de mensen die er aan deelnemen. We willen een goed aantal gebruikers en een goede spreiding, dus timmermannen, schilders, maar ook andere functionarissen. Dat trekt ook weer de leveranciers aan." De Jong hoopt uiteindelijk een aantal duizend mensen uit de doelgroep op het platform te hebben.

De leverancier betaalt het platform om het product onder de doelgroep te verspreiden. "Wij halen het product op, verspreiden het door Nederland." In ruil bereikt de leverancier de doelgroep en krijgt hij feedback op zijn product.

In eerste instantie wordt er niet gewerkt met advertenties op de site. De Jong: "De onafhankelijkheid is belangrijk."

Deel dit bericht

2 Reacties

Peter

http://www.flextra.nl een detacheerder in de bouw met ruim 350 vakmannen en vakvrouwen laten alleen al zien met hun website dat ze mee gaan met de tijd van online communicatie. Toen ik enige tijd geleden met het idee liep om een soortgelijk idee op te zetten onder de naam http://www.ikbeneenvakman.nl, ontdekte ik dat deze al was geregistreerd door De Flextra Groep B.V. Met http://www.ikbeneenvakman.nl hebben ze mogelijk soortgelijke plannen en wellicht dat Saskia eens contact met ze moet opnemen. Vraag en aanbod samen brengen is absoluut een goed idee, maar het is zo een aparte doelgroep dat het wellicht een idee is om met Flextra te overleggen? De website vertelde mij dat ze hun doelgroepen erg goed begrijpen en mensen uit het veld in dienst hebben op verschillende commerciele en niet-commerciele disciplines.  Succes en zeker een heel leuk initiatief. Groeten, Peter

Tako Hofstra

Deze bouwvakkers hebben inmiddels ook hun eigen lifestyleblad BouwBikkels. De groep moet zeker serieus worden genomen! Goed initiatief.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond