Deel dit artikel
-

“Online reclame goed voor bereiken leidinggevenden”

Adverteerders kunnen 'decision-makers' het best bereiken met reclame op internet. Dat zegt deze doelgroep zelf in een Amerikaans onderzoek. Een Nederlandse equivalent is er niet van een dergelijke studie, wel blijkt een meerderheid van de Nederlandse leidinggevenden dagelijks online te zijn en oriënteert 18,1 procent zich er op producten en diensten.

Het onderzoek in de Verenigde Staten is verricht door Nielsen//NetRatings' onderdeel @plan, AdAge maakte er melding van. Bijna vijftig procent van de duizend ondervraagde beslissers gaf aan dat online reclame hen had geïnspireerd om een product of dienst aan te schaffen. Zestig procent noemde online reclame de beste manier voor adverteerders om hen met reclame te bereiken.

Een van de redenen hiervoor is dat ze meer gebruik van internet zijn gaan maken, ten koste van andere media. Volgens het onderzoek zegt vijftig procent minder televisie te kijken, 47 procent slaat minder vaak een krant op en 45 procent leest minder vaak een tijdschrift. Deze verschuiving werd eerder dit jaar ook al geconstateerd in onderzoek van Research.net, waaruit zou blijken dat een chairman, CEO of Chief Information Officer zestien uur per week aan internet besteed. Andere media bleven daarbij achter; televisie was goed voor 8,6 uur per week.

Nederlandse leidinggevenden
In Nederland is dergelijk onderzoek zoals gedaan door Nielsen//NetRatings niet voorhanden. Wel wordt er jaarlijks een decision-makers onderzoek gedaan door SUMMO, waarin mediaconsumptie van leidinggevenden onder de loep wordt genomen. Nederland telt volgens dit onderzoek ruim anderhalf miljoen decision-makers, het gaat hierbij niet alleen om directeuren maar ook om stafmedewerkers en de afdelingschef. Op deze ietwat ruimere definitie valt kritiek te beluisteren bij mediabureaus, maar ook bij adverteerders.

Uit het DM-onderzoek 2002 blijkt dat 95,6 procent van alle decision-makers een internetaansluiting heeft. Een meerderheid (61,5 procent) is dagelijks online te vinden, opgeteld met het aantal mensen dat zegt meerdere keren per week online te zijn komt er een percentage uit de bus van 85,1 procent. Een kleine groep van slechts enkele procenten doet nagenoeg niets met internet. De tijd die online wordt besteed ligt bij het grootste deel van de ondervraagden op een half uur, gevolgd door een uur.

Van de leidinggevenden oriënteert 18,1 procent zich tijdens het werk op producten en diensten via internet. Het gaat hierbij om producten en diensten voor zakelijk gebruik. Van de leidinggevenden koopt of bestelt 12,4 procent producten online, eveneens voor zakelijk gebruik.

Wanneer de Nederlandse leidinggevenden op internet actief zijn zoeken ze in 55,7 procent van de gevallen informatie, 10,7 procent bezoekt nieuwsgroepen. Entertainment downloaden (muziek, spellen), chatten of boodschappen doen onder werktijd schijnt nauwelijks te gebeuren. Althans, dat zeggen de ondervraagden, die zich wellicht ineens bewust werden van hun positie en gingen grossieren in antwoorden die aansluiten bij het bedrijfsbeleid. Toch zeggen ze zich er ook thuis nauwelijks mee bezig te houden, daar ligt de voorkeur ook bij informatie zoeken, online kopen, maar ook telebankieren en e-mailen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond