Online reclamebestedingen VS groeien 13,9 procent

De omzet aan online reclame is in de Verenigde Staten in het tweede kwartaal met 13,9 procent gegroeid in vergelijking met vorig jaar, aldus het IAB. Maar "het derde achtereenvolgende kwartaal met omzetgroei" blijkt te danken aan een bijstelling van de omzet over het eerste kwartaal.
Het Interactive Advertising Bureau ( IAB ) publiceert samen met PricewaterhouseCoopers de kwartaalcijfers over online reclamebestedingen in de Verenigde Staten publiceert. Er zijn drie parameters: omzet in het kwartaal, groei van de omzet tegenover hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar, en groei van de omzet in vergelijking met het voorgaande kwartaal.
De omzet in de afgelopen kwartalen was 1,6 miljard dollar over het vierde kwartaal van 2002; 1,63 miljard dollar over het eerste kwartaal van 2003 en 1,66 miljard dollar over het tweede kwartaal van 2003.
Het IAB spreekt van "drie achtereenvolgende kwartalen met omzetgroei". Die conclusie kan alleen getrokken worden dankzij een bijstelling naar beneden van de cijfers over het eerste kwartaal. Waar het IAB eerder melding maakte van 1,69 miljard dollar omzet heeft het deze nu definitief vastgesteld op 1,63 miljard dollar. Zonder die bijstelling zou er in het tweede kwartaal juist sprake zijn van een afname in bestedingen.
Gekeken naar de omzet in vergelijking met het voorgaande jaar is er in het tweede kwartaal een omzetgroei van 13,9 procent geboekt. De groei van 11 procent over het eerste kwartaal waarover het IAB eerder melding maakte dient naar beneden bijgesteld te worden en bedroeg feitelijk een kleine 2 procent. In het vierde kwartaal van vorig jaar was er sprake van een afname in omzet met ongeveer 6 procent.
Gekeken naar de herkomst van de omzet blijkt 'keyword search' een sterke opmars doorgemaakt te hebben, iets wat uit ander onderzoek ook naar voren kwam. 31 procent van de omzet is te danken aan de reclame bij zoekmachines, aldus het IAB, in het tweede kwartaal van vorig jaar was dat nog maar 9 procent. De groei gaat ten koste van banners (van 32 procent naar 22 procent) en sponsorships (van 24 procent naar 11 procent). E-mailreclame is niet meer gegroeid in vergelijking met vorig jaar, aldus het IAB, dat de omzet op 4 procent stelt van de totale bestedingen aan online reclame. Het aandeel richmedia is gegroeid van 3 tot 6 procent.
De verschuivingen in 'bestemming' van de advertenties verschilt weinig van vorig jaar, alleen 'business services' laat een opvallende groei zien van 6 procent tot 10 procent. Advertenties gericht op 'consumentengoederen' maken nu 35 procent van het totaal uit, tegenover 32 procent vorig jaar. 'Financiële dienstverlening' daalde licht van 14 tot 13 procent.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond