“Online shoppen verwarrend voor gebruikers web-tv”

Doordat websites veelal worden ontworpen met het oog op pc-gebruik, en niet of nauwelijks met het oog op platformvarianten zoals web-tv, missen websites "substantiële sommen geld" die zij anders uit e-commerce en online banking-activeiten hadden kunnen binnenhalen. Dat stelt technologie-designbedrijf Electronic Ink op basis van een vergelijkend onderzoek dat het heeft uitgevoerd in hun zogenoemde 'on-site usability lab'.
Op het ogenblik zijn er volgens Electronic Ink alleen al in de Verenigde Staten tenminste één miljoen gebruikers van tv-gebaseerde webplatforms, zoals MSN TV (voorheen WebTV), AOLTV en UltimateTV . Jenny Smith, director Human Factors bij Electronic Ink, zegt dat e-commerce bedrijven veelal vergeten dat hun klanten via verschillende platformen het web opgaan, daarom wordt er ook vrijwel geen apart site-design gedaan voor deze groep.
Dit gemis wordt des te opmerkelijker als we de cijfers van WebTV Networks mogen geloven. Deze partij zegt een miljoen abonnees te hebben, die gemiddeld veertig uur per maand online zouden zijn – wat zeventig procent is meer is dan degenen die via een pc online zijn. Als deze cijfers kloppen en in aanmerking genomen dat WebTV slechts een van de aanbieders van tv-gebaseerde webtoegang is, dan is er sprake van een substantiële markt die in ieder geval groot genoeg lijkt te zijn om de extra kosten voor site-design te kunnen verantwoorden – mits een e-commerce bedrijf zich ook richt op de Verenigde Staten, elders op de wereld wordt er nauwelijks gebruik gemaakt van webtoegang via de televisie.
Electronic Ink voerde het onderzoek uit door participanten te vragen om verscheidene shopping- en banktaken uit te voeren op zowel WebTV als pc. Daarna werd de deelnemers gevraagd hun oordeel over de twee systemen uit te spreken en kregen ze een aantal vragen over de verschillen te beantwoorden.
Uit het onderzoek zou blijken dat gebruikers van web-tv vooral problemen hebben met kleurgebruik, onlogische afbrekingen en gecompliceerde ontwerpen. Electronic Ink benadrukt dat mensen kiezen voor tv-gebaseerde webtoegang vanwege de eenvoud en het gebruiksgemak, iets waarmee site-designers terdege rekening zouden moeten houden.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond