Deel dit artikel
-

Online verzekeraar InsWeb ontslaat 40 procent personeel

De Amerikaanse site voor verzekeringen InsWeb ontslaat veertig procent van haar personeel. De site koppelt consumenten aan verzekeringsmaatschappijen. De directie waarschuwt dat de omzetten fors lager uitkomen dan eerst werd verwacht. Het bedrijf denkt over twee jaar toch winst te draaien.

InsWeb laat zien dat het first mover-effect niet altijd op hoeft te gaan. De site heeft de laatste tijd last gekregen van later opgerichte concurrenten, zoals Baxter, Johnson & Johnson en GE Medical, zo schrijft Cnet. Het aandeel heeft ook behoorlijk last gehad van de tegenvallende verkoop; de marktwaarde zakte in een jaar van 544 miljoen dollar tot 103 miljoen dollar. Voor het tweede kwartaal verwacht de site een omzet van vijf miljoen dollar.
Het bedrijf zegt genoeg cash te hebben om het uit te zingen tot 2002, het jaar waarin winst wordt verwacht. InsWeb drijft op investeringen van het Japanse Softbank.

InsWeb benadrukt dat de ontslagen niet binnen de core business van het Silicon Valleybedrijf vallen, maar onder niet nader genoemde onderdelen van de site die als overbodig worden beschouwd. Ter vergelijking: Ook de eerste ontslagen bij kledingsite Boo.com vielen onder ondersteunend personeel.

Deel dit bericht

1 Reacties

Alexander Blom

Bewijst maar weer eens hoe moeizaam B2C is, zeker in verzekeringsland.Grote kans dat Insweb "kinderziektes" heeft gekend in de beginfase, waardoor het vertrouwen bij de eerste consumenten is geschaad, hetgeen resulteert in een langere aanloopperiode. Met de moeizame start, concurrerende sites en Verzekeraars (met diepere zakken) die hun e-business activiteiten verder ontwikkelen, zie ik het op de lange duur helaas somber in voor Insweb. Verzekeringen zijn bij uitstek producten waarbij het draait om vertrouwen.Schadeafwikkeling is hierbij een uiterst belangrijk aspect. Zolang de massa bij online schadeafwikkeling via nieuwe online intermediars geen differentieel voordeel ervaren, zal de massa zich niet genoodzaakt voelen om te switchen en wacht zij liever totdat verzekeraars met grote naam en verdienste hun E-business op de rails hebben !

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond