Deel dit artikel
-

Interview: ‘Bij ons gaat de affiliate-industrie offline’

Roger Kenbeek stapte begin dit jaar over van Zanox naar mobiel couponingbedrijf Vouchercloud om een Nederlandse vestiging op te zetten. 

Je hebt enkele maanden goed nagedacht over je volgende werkgever. Waarom deze keuze?
“Acht jaar geleden bemerkte ik een verschuiving van online branding naar performance. Dat was voor mij toen aanleiding om over te stappen naar performance-advertising-netwerk Zanox. Toen ik daar in april dit jaar vertrok, werd ik geprikkeld door de verschuiving van online naar mobiel. Het aantal mobiele conversies neemt elke maand toe. Met Vouchercloud heb ik een partij gevonden die daar goed op in kan springen. Bij ons gaat de affiliate-industrie in feite offline. Bovendien is het een grote uitdaging om de hele organisatie in korte tijd in Nederland van de grond af aan op te bouwen. Begin november zijn we live gegaan.”

Voucher klinkt als kortingsbon. Daar worden we tegenwoordig toch al onder bedolven?
“Kortingsbonnen zijn inderdaad populair, maar de toevoeging van locatie is volgens mij van grote meerwaarde voor de gebruiker. Dat betekent immers dat je on demand, op elk gegeven moment, op je mobiele telefoon kan zien of je ergens in de omgeving een leuke korting kunt scoren. Hierdoor zijn ze altijd relevant. Bovendien hoef je niets uit te printen en te bewaren. Een gratis tweede kop koffie is mooi meegenomen, maar verliest zijn aantrekkingskracht als je daarvoor een bon moet meenemen.”

Jullie zijn niet het enige mobiele bonnenboekje.
“Nee, maar het is wel een spelbepalende speler, waarin de Vodafone Group inmiddels een meerderheidsbelang heeft genomen. Uiteraard is het een enorm voordeel om in deze branche te kunnen werken met de slagkracht van zo’n grote telecompartij. Het platform kan daardoor gemakkelijk over meerdere landen worden uitgerold. En grote internationale adverteerders zoeken nadrukkelijk naar zulke schaalvoordelen. Hoeven ze niet in elk land met andere partners aparte afspraken te maken. We zijn nu al succesvol in Engeland en zullen spoedig actief worden in Duitsland en diverse andere landen in en buiten Europa.”

Welke meerwaarde biedt Vouchercloud mij als adverteerder?
Op het mobiele kanaal vind je momenteel miljoenen impressies, maar zijn de commerciële mogelijkheden nog relatief klein, ook al omdat mobiel afrekenen zich nog steeds erg moeizaam ontwikkelt. Couponing is een mooie tussenvorm om performance based te kunnen werken. Ook voor adverteerders is het ‘hier en nu’-aspect van onze oplossing heel waardevol.

Je merkt nu al dat het massale aspect van veel ‘gewone’ kortingsbonnen, die in korte tijd een toeloop van koopjesjagers veroorzaakt, bij veel adverteerders voor weerstand zorgt. Onze kortingsacties worden op natuurlijke wijze op locatie gefilterd, waardoor het effect veel beter wordt verdeeld. De aanbiedingen kunnen dagelijks worden aangepast, afhankelijk van de wensen van de adverteerders. Via ons platform staan ze ook direct in contact met bestaande en nieuwe doelgroepen. En bovendien is onze mobiele dienst volledig performance based. Een restaurant of winkel betaalt per ingewisselde voucher, en kan het resultaat van de actie daardoor nauwkeurig vastleggen.

De kosten zijn daarbij altijd gerelateerd aan de opbrengst van de door ons gegenereerde verkoop. En net als bijvoorbeeld Google AdWords maakt ons platform het ondernemers gemakkelijk om zichzelf in te schrijven. Ook voor kleine ondernemers zijn we daardoor een ideaal advertentiekanaal.”

De adverteerders staan dus al voor de deur te dringen?
“Momenteel is het nog echt missionariswerk. We moeten aan heel veel mensen uitleggen hoe ons platform werkt en wat de mogelijke voordelen zijn. De afgelopen maanden heb ik me daarom vooral gericht op het opbouwen van een salesforce die hier de straat op gaat.”

*) Dit artikel verscheen in het novembernummer van Emerce magazine (#117)

Deel dit bericht

3 Reacties

Larry

Daar zullen een aantal affiliates erg blij mee zijn. Roger heeft eerst vanuit Zanox alle kortingscode affiliates goed kunnen bestuderen, en past vervolgens hun kennis en kunde toe in zijn nieuwe job. Bravo, helemaal des Zanox’s. Zo Duits!

Niek

Vergelijkbaar met pocketdeals.nl?

iwan van Geelen

helemaal des Zanox’s hahahaha Goed punt!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond