Deel dit artikel
-

Ook Renault slaat dealers over

Ook Renault gaat haar auto's dit jaar via het Internet verkopen. Frankrijks grootste autofabrikant heeft zich ten doel gesteld auto's die via het internet zijn besteld binnen vijftien dagen te leveren. Renaultdealers hoeven dan niet langer een voorraad in de showroom te parkeren. Alle bestellingen worden rechtstreeks aan de fabriek doorgegeven, waar de auto's direkt in elkaar worden gezet. In januari maakte AutoBytel bekend dat het dit systeem zal doorvoeren.

Het enige wat de klant nog moet doen, is zijn nieuwe bezit ophalen bij de dealer. Na Frankrijk zijn, volgend jaar, Duitsland en Engeland aan de beurt. Uiteindelijk zal de website heel Europa gaan bedienen.

Renault heeft in 1996 en 1997 al meer dan 165 miljoen gulden in het eigen netwerk geinvesteerd, en een vertegenwoordiger van het bedrijf zei dat de investeringen voor de komende jaren daar zeker niet onder zullen duiken. 18.000 medewerkers zijn op een intranet aangesloten. De 600 dealers krijgen deze zomer toegang tot een extranet. Met het opzetten van een eigen electronisch distributiekanaal, wat de Renault-site in feite is, loopt Renault vooruit op het openbreken van de Europese automarkt.

Op dit moment mogen nieuwe auto's alleen via dealers worden verkocht, maar de Europese Commissie schaft deze regel over twee jaar af. Zodoende kunnen supermarkten en andere grote retailkanalen willekeurige automerken in de winkel gaan zetten. Vanuit Amerika loert een ander gevaar: het bedrijf Autobytel.com – 'for all things automative' – aast ook op de Europese markt. In Amerika heeft het al bijna de helft van alle autoverkoop via het internet in handen. Ook de automerken Ford en General Motors hebben al een sterke Internetaanwezigheid gebouwd. In Europa is ook de directe verkoper OneSwoop actief.

Met een gepersonaliseerde en snelle service hoopt Renault zijn merk enigszins te
beschermen en het tegelijkertijd zo zichtbaar mogelijk te maken.

Voor tweedehands auto's wordt een speciale site opgezet, die <a href="
http://www.carevia.com” target=”_blank” class=”news-text”>Carevia.com gaat heten. Renault wil alles op alles zetten om het tot Europees marktleider te brengen. De site met nieuwe auto's moet binnen drie jaar zo'n zestig procent van Renaults clientele trekken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond