Deel dit artikel
-

Opzegtermijn telecomcontracten niet nageleefd

Niet alle partijen houden zich bij consumentcontracten aan de opzegtermijn van een maand die sinds 1 juli verplicht is. OPTA heeft 10 aanbieders van telefoon, internet, televisie en radio een waarschuwing uitgedeeld. Uit een steekproef bleek dat 1 op de 3 aanbieders de fout ingingen.

Na een eerste contractperiode zijn eerder genoemde partijen volgens de Telecommunicatiewet voortaan verplicht om opzeggingen toe te laten met een termijn van één maand.

Volgens een voorlichter moeten de aanbieders dit weten: "De reden, ‘ik wist het niet’, kan dus niet aangedragen worden. De meeste partijen houden zich in de praktijk wel aan de regel, maar hebben hun communicatie nog niet op orde. Een laatste deel, daarbij was het een kwestie van onwil."

Bij een controle van OPTA bleken van de 30 partijen, 10 zich niet aan de regels te houden. Zij ontvingen een waarschuwing. Deze partijen, waarvan de namen niet bekend worden gemaakt, worden in november opnieuw gecontroleerd.

Bij een tweede controle kan een boete of een dwangsom worden opgelegd, wanneer men opnieuw de fout ingaat. De boete kan oplopen tot maximaal 450.000 euro per overtreding. "Wanneer we een boete opleggen, dan plaatsen we de naam van de overtreder wel op onze site. Dat geeft weer extra druk om de regels na te leven", aldus de woordvoerder.

Bron foto: Pink Sherbet (CC)

Deel dit bericht

2 Reacties

john

Waarom gaat de OPTA niet voor volledige transparantie en publiceert de resultaten van alle 30 spelers. Ze doet onnodig geheimzinnig en daardoor niet erg resultaat gericht. Ze kan beter een onderzoekprocedure opstellen waarin ook de publicatiemethode vermeld wordt. Deze vervolgens aan alle 30 bedrijven sturen en na 3 maanden gaan onderzoeken. Als deze bedrijven dan nog steeds niet alles in orde hebben, dan weten ze dat de resultatem gepubliceerd worden. Dat doet de consumentenbond ook, en de meeste bedrijven bestaan nog steeds….  

Hendrik

Laat de Opta de namen van die bedrijven die niet de opzegtermijn telecomcontraten naleefd gewoon op internet vermelden, dan kunnen de gebruikers al meteen dat soort bedrijven aan de kant schuiven en nieuwe klanten maken gewoon geen gebruik van dat soort bedrijven 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond