Deel dit artikel
-

Overture gaat concurrentie aan met Google Adsense

Overture ontwikkelt een advertentiemodel dat vergelijkbaar is met Google AdSense. Later dit jaar of begin volgend jaar vindt de introductie in Nederland plaats, aldus Joost Hagesteijn, country manager Overture en Yahoo! Nederland. Overture wil zich niet meer uitsluitend toeleggen op grote partners zoals MSN en PCM, maar met het nieuwe model ook kleinere site-exploitanten aanspreken.

In Nederland heeft Overture, een volledige dochteronderneming van Yahoo!, een netwerk van ongeveer twintig partners die advertenties plaatsen. Vorig jaar sloot het bedrijf overeenkomsten met onder meer PCM, IDG, Speurders, Zoeken.nl, VBO Makelaars en 2hands.nl. In 2005 lag de focus van het bedrijf op de uitbreiding van het partnernetwerk en het aantrekken van nieuwe, grote adverteerders. “Dit jaar gaan we ons óók richten op kleinere partners," zegt Hagesteijn tegen Emerce.

Overture ontwikkelt voor die nieuwe partners een netwerk met de naam ‘Content Match 2.0’. Een advertentiemodel dat, zo blijkt uit de uitleg van Hagesteijn, veel overeenkomsten vertoont met Google AdSense. Volgens Hagesteijn onderscheidt het nieuwe Overture netwerk zich op de aspecten ‘relevantie’ en ‘menselijke betrokkenheid.’

“Wij streven naar een strenge selectie van partners. Vooraf vindt een beoordeling plaats op basis van bezoekersaantallen en type inhoud van een site. Maar ook als een site in het partnernetwerk zit, bekijken we hoe de site ‘scoort’.” Er wordt volgens Hagesteijn niet alleen naar het aantal clicks gekeken dat advertenties op een site genereren, maar ook naar de kwaliteit van die clicks. Bij kwaliteit gaat het om de relevantie van een click: als iemand in Azië klikt op een advertentie van een Limburgse autohandelaar, dan is zo’n click minder relevant.

Deel dit bericht

2 Reacties

Adriaan Mol

"Bij kwaliteit gaat het om de relevantie van een click: als iemand in Azië klikt op een advertentie van een Limburgse autohandelaar, dan is zo’n click minder relevant." Begrijp ik hieruit dat Overture dus überhaupt zulke niet-relevante advertenties vertoond aan eindconsument? Lijkt me een vergissing. Ik had gehoopt dat ze met "kwaliteit van de clicks" de conversie bedoelde en ook daarop de vertoning op basis van content/bezoekers gingen organiseren.

FKUS

“Dit jaar gaan we ons óók richten op kleinere partners,"Wat je daar kleine partners noemt, is honderden zoniet duizenden malen groter dan msn, pcm, yahoo bij elkaar.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond