Deel dit artikel
-

Overture: local match in Europa

Overture gaat ook 'local match' aanbieden in Europa. 'Local match' is een combinatie van lokaal zoeken en betaalde zoekresultaten. Wie 'pizzeria Amsterdam' opgeeft als query, komt dan bijvoorbeeld uit bij Dominos Pizza die de link dan sponsort. Ruud Smeets, nu nog managing director van Overture Nederland, wordt verantwoordelijk voor het uitrollen van de 'local match'-dienst in Europa.

Bedoeling is dat Overture de dienst eerst gaat aanbieden op de Engelse markt. Daarna volgen waarschijnlijk andere grote Europese landen als Duitsland en Frankrijk. Overture is inmiddels actief in twaalf landen in Europa. Local match zou in theorie een nieuwe vorm van ‘precision match’ kunnen opleveren en de rol van Overture in Europa op korte termijn verder moeten versterken.

Smeets, die het local match-project in Europa gaat leiden, wordt bij Overture Nederland opgevolgd door Gilbert den Hertog en Joost Hagesteijn. Den Hertog wordt verantwoordelijk voor business development en Hagesteijn moet het commerciële gedeelte in goede banen leiden.

Smeets eerste taak zal naar alle waarschijnlijkheid het ontwikkelen van het ‘local match’-product zijn en daarna zal hij moeten werken aan het business model. Vervolgens zal hij samenwerkingsverbanden met leveranciers van bedrijfsgegevens gaan sluiten  zoals de Gouden Gids-organisaties in Europa.  Zij hebben namelijk sleutelgegevens in handen (zoals namen, adressen en telefoonnummers) die local match op betrekkelijk eenvoudige wijze mogelijk moeten maken. 

Volgens analisten zal de markt voor gegevens zoals die in de Gouden Gids staan in 2008 goed zijn voor een omzet van 8,3 miljard euro. Dat betekent dat de markt jaarlijks met 23 procent zal groeien. Smeets werkte in 1999 bij Scoot. De ervaring die hij daar opdeed, zal hem naar waarschijnlijkheid goed van pas komen in zijn nieuwe baan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond