Deel dit artikel
-

‘Personalisatie leidt vaker tot aankoop’

Mensen die producten aanschaffen via Internet zijn minder op koopjes gericht dan vaak wordt gedacht. Volgens een analyse van onderzoeksbureau Nielsen NetRatings gaan surfers wel sneller over tot een aankoop bij gepersonaliseerde websites.

NetRatings heeft becijferd dat 55 procent van de surfers websites bezoekt waarop iets kan worden gekocht. De meeste e-shoppers nemen echter niet de tijd om de prijzen van allerlei webwinkels met elkaar te vergelijken. Slechts 5 procent van de mensen die een plaatsbewijs bij een online reisbureau kochten, bezochten voor aankoop nog een concurrent om de goedkoopste aanbieder uit te zoeken.

Als de prijs niet langer van doorslaggevend belang is, waarmee kunnen webwinkels de consument dan voor zich winnen? Volgens het onderzoek van NetRatings is personalisatie hierbij van groot belang. E-commercesites die de kant kunnen herkennen en werken met filtering zijn succesvoller dan concurrenten die zo’n mogelijkheid niet hebben.

De mate waarin sitebezoek leidt tot een online aankoop wordt uitgedrukt in de ‘conversion rate’. Deze is het hoogst bij sites met gepersonaliseerde content, zoals de bekende online boekwinkel Amazon.com (8,3% in augustus). De zeven webwinkels met de hoogste conversion rate werken allemaal met een of ander klantherkenning-systeem. Aangezien deze cijfers gewoonlijk rond de 1 procent liggen, zullen aspecten als merkbekendheid en vertrouwen ook een belangrijke rol spelen.

Bron: Iconocast

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond