Deel dit artikel
-

Philips gebruikt spraakbrowser als marketingtool

De FreeSpeech-browser van Philips is in twee weken zo'n 40.000 keer gedownload. De gratis software moet het grote publiek aan de spraakherkenningsproducten van de elektronicagigant krijgen. Vooral in de VS is het een enorme hit, aldus Tom Stolk van Philips.

Het programma is een aanvulling op de Internet Explorer-browser van Microsoft. Aan de hand van mondelinge commando's kunnen gebruikers websurfen. Onduidelijke of Nederlandse commando's kunnen zij koppelen aan een getal, dat ze dan moeten uitspreken. Een ingebouwde woordenlijst bevat zo'n 4 tot 5.000 veel voorkomende commando's. Bijbehorende producten zijn de SpeechMike , een kruising tussen een trackbal, microfoon en luidspreker, en het programma FreeSpeech 2000, die bij elkaar fl. 399 kosten.

De FreeSpeech-browser is vanaf begin november gratis op te halen. Vanuit het hoofdkantoor van de spraaktechnologische afdeling van Philips in Wenen vertelt Tom Stolk weten dat er verschillende redenen waren om de software voor niets aan te bieden. 'Hiermee willen we de mogelijkheden van spraakherkenning bekendmaken aan het grote publiek. Daarnaast is het een marketingtool om aandacht te krijgen voor het programma FreeSpeech 2000 en de SpeechMike, die online kunnen worden besteld. We proberen ook licentieovereenkomsten te sluiten met partners, die de spraakbrowser met kleine veranderingen gaan meeleveren met een pc.'

Hoe vaak is de browser al gedownload?
'Na drie dagen waren er al 25.000 downloads en nu zijn er wereldwijd ruim 40.000 succesvolle downloads. Daar komen er enkele duizenden per dag bij. Toen nieuwszender CNN op prime time een kwartier aandacht had besteed aan de browser, was er natuurlijk een enorme toename.'

Vanuit welke landen wordt het gedownload?
'Hoewel de gebruikers uit alle windstreken komen, is de interesse in Amerika het grootst. Ik denk dat 60 procent Amerikaans is, tegen 40 procent Europees. Maar er zijn ook klanten uit landen als Afrika.'

Neemt de verkoop van de bijbehorende producten toe door deze actie?
'Ja, alweer vooral in de VS. Daar is naast een toename van de online sales ook de verkoop in de gewone retail gestimuleerd. We hebben een verdubbeling van de online verkoop van SpeechMike geconstateerd. Binnen een week gaan we vanuit de download-pagina van de browser linken naar Europese partners die FreeSpeech 2000 verkopen.'

Deel dit bericht

1 Reacties

Philips-fanaat

Ik ben blij verrast dat Philips dit veel belovende marktsegment wil veroveren!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond