Deel dit artikel
-

Philips vindt vier nieuwe breedband-partners

Philips werkt aan een serie electronicaproducten met internettoegang, waaronder tv's en dvd's. Het is hiervoor een hiervoor een samenwerking gestart met vier Europese telecombedrijven, waaronder British Telecom en Telecom Italia.

Doel van Philips is om zoveel mogelijk consumentenelectronica in de huiskamer te koppelen aan breedbandinternet, bij voorkeur via een draadloze verbinding. "Er zal pas sprake zijn van een brede toepassing van breedband wanneer aan de consument faciliteiten van blijvende waarde worden geboden die verder reiken dan de pc", zegt Gottfried Dutiné, chief executive officer van Philips Consumer Electronics en lid van de raad van bestuur, in een verklaring.

Om die reden had Philips eerder al een samenwerkingsovereenkomst gesloten met KPN en het Spaanse Telefonica. Nu zijn daar ook British Telecom, Deutsche Telekom, Telecom Italia en Belgacom als partners bijgekomen. De markten die Philips wil bedienen met zijn 'connected home'-producten zijn Groot- Brittannië, België, Duitsland en Italië.

Dutiné: "We zijn van mening dat dit soort allianties het begin vormen van een nieuwe dienstverlenings- en productdynamiek voor de thuisomgeving, die de aanzet zal geven tot de ontwikkeling van toepassingen van de volgende generatie zoals 'home automation' en interactieve videocommunicatie."

Een concrete productaankondiging doet Philips niet. Het zegt onder de merknaam 'Streamium' producten te willen aanbieden die de klant de mogelijkheid geven "te genieten van zijn favoriete entertainment en 'content' op de door hem gewenste plaats, tijd en manier". De Wall Street Journal meldt dat de eerste producten in het 'connected home' zakcomputers, dvd-spelers en flat-screen televisies zullen zijn.

Deel dit bericht

3 Reacties

A.Treur Jr.

Tja… dat Roel Pieper een aantal jaren(!) terug de Board niet meekreeg in deze plannen was destijds aanleiding om te vertekken bij Philips. Mijn conclusie is dus dat ze nu een forse achterstand hebben en deze met geweld moeten inlopen. Marktbrede allianties leveren de (dure) kennis nu op die ze al hadden kunnen hebben.

roy

Dat gaat leuk worden. Daarmee komt de computerloze 'man' ook pas echt in aanraking met hackers. Gebeurt nu natuurlijk op kleine schaal via een onschuldig mobieltje waarop toevallig BlueTooth radio aanstaat (en wat een mogelijkheden dat niet biedt). Maar de toekomst! Ik zie een huisman die zijn kant-en-klaar maaltijd in de magnetron doet en dat ding voor 10 minuten op 700 watt zet. Even een hackje en hij staat voor 15 minuten op 1200 watt… dat biedt mogelijkheden. Een diepvriezer die 'spontaan' gaat ontdooien en een koffie zetter die behalve koffie ook data lekt. Wel jammer dat Philips in zee gaat met partijen die vooral baat hebben bij 'verbruikslasten' (zoals belminuten enzo). Dan krijg je weer van die uitgemolken wireless diensten. Overall overigens wel een hele positieve ontwikkeling en van Phillips goed om nu eerst eens aan de afzetmarkt te werken, voordat er allerhande fancy producten ontwikkeld worden.

username

Dat gevaar voor de 'computerloze man' valt wel mee. In de praktijk zullen de mensen die straks de voor breedband geschikte apparatuur gaan kopen sowieso al ervaring hebben met breedband. Die weten dus heus wel dat een firewall een essentiele voorwaarde is voordat van breedband gebruik kunt gaan maken. Verder lijkt me dat de breedbandconnectie slechts een toevoeging is, en niet essentieel voor de werking van het apparaat. Die tv zal heus ook wel werken als er geen verbinding is, toch? Overigens vind ik de onwikkelingen op dit gebied zeer interessant. Wat mij betreft wordt zo snel mogelijk ieder huishouden aangesloten op een glasvezelnetwerk; dat biedt ongekende mogelijkheden. En die ingebouwde harde schijf in de TV is ideaal, onmiddelijk standaard maken graag!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond