Deel dit artikel
-

Populariteit widgets in kaart gebracht

Interonderzoeker ComScore meet voortaan het gebruik van webwidgets. De widgets van Slide zijn wereldwijd het meest populair. Met Slide is het mogelijk om een foto-slideshow te maken en deze vervolgens te plaatsen op een profiel van bijvoorbeeld Hyves of MySpace.

Uit het onderzoek naar het bereik van widgets komt naar voren dat fotogerelateerde widgets het populairst zijn. Uit de cijfers van ComScore blijkt dat in april 117 miljoen unieke internetters een widget van Slide hebben gezien.

Er bestaan meerdere definities van widgets, maar de metingen van ComScore betreffen kleine webtoepassingen die als een soort extern blokje worden toegevoegd aan een website. In MySpace of Hyves kunnen gebruikers eenvoudig een paar regels code insluiten, waarna een widget is toegevoegd aan een profiel. De codes zijn te vinden op de sites van de ‘widgetuitgevers'. Vaak verwijzen de codes naar gepersonaliseerde content, zoals een muziekoverzicht van Last.fm of een foto slideshow.

Het toevoegen van een widget is populair op pagina's met een persoonlijk karakter, zoals weblogs, profielen bij een sociaal netwerk en persoonlijke pagina's als Netvibes en iGoogle.

Geen YouTube
In het overzicht met meest bekeken widgets dat ComScore heeft gemaakt, komt YouTube als ‘widgetleverancier' niet voor. Dat is opvallend, omdat ‘embedded' video's van YouTube op ontzettend veel profielen en weblogs zijn te zien. Wellicht dat een video van YouTube voor ComScore buiten de definitie van een widget valt, hoewel onduidelijk is wat daarvoor de reden is. In de top-10 van veel bekeken widgets, staan naast die van Slide, onder meer ook die van Photobucket, RockYou en PictureTrail.

De ontwikkelingen bij Facebook hebben, zo verwacht ComScore, invloed op de populariteit van widgets. Facebook heeft sinds een maand een widgetplaform toegevoegd aan haar sociale netwerk.

De metingen van het aantal ‘unieke kijkers naar widgets', heeft ComScore gedaan met behulp van een wereldwijd online panel van zo'n twee miljoen mensen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Michiel Schipperus - ISM eCompan

Er zijn ?in elk geval- drie typen Widgets te onderscheiden: Desktop Widgets, Web Widgets en Mobile Widgets. Dit onderzoek heeft helaas allen betrekking op Web Widgets, terwijl dit veruit de minst vernieuwende van de drie is. Overigens zijn Widgets niet alleen populaire onder "consumenten", ook binnen organisaties ontstaat er steeds meer interesse voor deze mini applicaties. Zowel voor communicatie naar een externe doelgroep (klanten), als naar de interne doelgroep (medewerkers). Zo worden Widgets extern gebruikt voor het publiceren van nieuws, beurskoersen, sportuitslagen, of bijvoorbeeld aanbiedingen. Intern kan met behulp van Widgets realtime de status van KPI?s inzichtelijk gemaakt worden in de vorm van een zogenaamde Dashboard Widget, of andere actuele content die normaal gesproken op een Intranet, of Portal geplaatst zou worden. Kortom, de interesse van het bedrijfsleven is gewekt en de mogelijkheden zijn er. De verwachting is dan ook dat met name de andere typen Widgets op korte termijn een belangrijke rol zullen gaan spelen in de manier waarop wij in onze informatiebehoefte voorzien (worden).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond