Deel dit artikel
-

“Profiteer als merk van een branded community”

Merken moeten meer gebruik maken van een eigen netwerk of community. Dat zorgt voor nieuwe klanten, meent Darren Guarnaccia, Vice President Product Marketing bij Sitecore Corporation.

Hij sprak woensdag op het Digital Trendspot-congres in Denemarken. “Social media en user generated content moet geïntegreerd worden in de marketing strategie”, aldus Guarnaccia.

Met een eigen community kan een merk zelf word of mouth creëren. “Maak het de klant makkelijk om een verhaal te verspreiden wanneer ze een goede ervaring hebben gehad. Daarmee creëer je een sterke loyaliteit bij de klant. Maar wanneer het fout gaat moet je ze hun verhaal ook laten vertellen. Zelfs daar zit kracht in.” Hij vervolgt: “Negatieve kritiek kweekt ook vertrouwen. Je komt geloofwaardig over.”

Een community gebonden aan een merk of product zou meer vertrouwen bij de klant kweken. Nieuwe klanten zien wat andere bestaande klanten schrijven en dat schept een vertrouwensband. “Met een goede reputatie, haal je angsten weg bij de klant.”

Enkel een platform als Facebook gebruiken is geen goede zet volgende de VP. “Je mist de voordelen die je met een eigen community op SEO-gebied kunt halen. Bovendien ben je met een eigen community meer in controle.”

Het verhaal dat Guarnaccia vertelt is niet nieuw. Toch wijst hij er op dat er nog bar weinig bedrijven zijn die echt luisteren naar hun klant om daar hun voordeel mee te doen.

Guarnaccia is van mening dat merken kunnen leren van hun klanten. “Gebruik je website en de community om kennis over je klant te verzamelen. Het is binnen een community een gratis dialoog die je precies vertelt wat er gaande is. Als je luistert, krijg je inzicht. Daarmee kan je weer nieuwe klanten winnen. Bovendien heb je al je merkambassadeurs die je elkaar kunt laten helpen. Zie het als een soort self service.”

Met de nieuwe inzichten en verzamelde informatie kunnen producten of diensten weer aan de man gebracht worden.

Organisaties hebben niet langer de controle over hun eigen merk. “Ze moeten luisteren, ook naar de negatieve ervaringen. Geef het toe wanneer je fout zit. Klanten tolereren een merk alleen wanneer ze er in geloven.” En om dat te bereiken moet elk merk social media inzetten, meent Guarnaccia.

Deel dit bericht

4 Reacties

Marco Hendrikse

Dat bedrijven in sociale media aanwezig moeten zijn is duidelijk. Het aloude 'zendmodel' heeft zijn langste tijd gehad.  Dat ieder bedrijf zijn eigen branded-community moet hebben, daar ben ik niet zo zeker van. Afgelopen week werd in het weblog van NRC nog een stuk geschreven over "sociaal netwerk verzadiging" http://weblogs.nrc.nl/media/2010/03/23/sociaal-netwerk-gebruikers-zijn-verzadigd/ Uit onderzoek blijkt namelijk dat sociale media gebruikers er niet nog meer netwerken bij willen (kunnen?) hebben. Aansluiten bij bestaande netwerken als Hyves, Facebook en LinkedIn lijkt dus het credo. Deze netwerken bieden steeds meer faciliteiten aan bedrijven om hun eigen – branded – omgeving te creeren.

Frans Jan Boon

Als bedrijf heb je wel iets anders te doen dan tijd en geld te stoppen in het bouwen van een eigen community. Een site is wel snel gerealiseerd maar daarna begint het echte werk. Makkelijker is het om gebruik te maken van de groeiende mogelijkheden van, en al aanwezige gebruikers (dus ook jouw klanten) op, bestaande netwerken.

Hans Schepers

De mogelijkheden die door bestaande grote netwerken worden geboden zijn vooralsnog beperkt. Ik hoop dat die mogelijkheden in de komende jaren sterk worden uitgebreid. Ons platform http://www.rabostarterscommunity.nl hadden we niet in de huidige opzet kunnen ontwikkelen op een van die grotere netwerken.

Robin

@Frans Jan: Wellicht is het makkelijker en sneller om een bestaande community te gebruiken, maar of het uiteindelijk beter is voor het bedrijf weet je niet. Ik ben het wel eens met Darren. Er zijn zoveel bewezen voordelen voor bedrijven om een eigen community op te zetten (hogere klanttevredenheid, lagere support costs, meer innovaties etc) dat het raar is dat er zo weinig gebruik van wordt gemaakt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond