Deel dit artikel
-

PSP steeds vaker ook draagbare mediaspeler

UPDATE – De Playstation Portable (PSP) van Sony ontwikkelt zich behalve als gameconsole meer en meer als draagbare mediaspeler. Zowel ABC News als Atom Films hebben onafhankelijk van elkaar deals gesloten met Sony voor de PSP. En in Canada worden de eerste films voor de PSP al verhuurd.

ABC news gaat de content geschikt maken voor de PSP en via internet aanbieden. Gebruikers van de PSP hoeven de content alleen maar te downloaden. Bernie Gershon verantwoordelijk voor digitale media binnen ABC News zegt tegen Hollywood Reporter: “Onze visie is dat ABC News op ieder scherm te zien moet zijn. Dus ook op dat van de de PSP.”

De nieuwsafdeling van ABC begint met het beschikbaar maken van het technologieprogramma “Ahead of the curve” voor de PSP. Verder zullen er muziekbesprekingen en kortere programma's geschikt gemaakt worden voor de Playstation Portable. ABC News zegt onder de indruk te zijn van de beeldkwaliteit op de PSP. De content voor de PSP is voorlopig gratis. “We zitten nu nog in de experimentele fase waarin we bekijken welke content aanslaat op de PSP. Geld ermee verdienen is op dit moment een bijzaak,” aldus Gershon.

Los van ABC News heeft Atom Flims volgens Hollywood Reporter ook een overeenkomst gesloten met Sony om kortere films geschikt te maken voor de PSP. Sterker nog: Sony betaalt Atom om filmpjes beschikbaar te maken voor de Playstation Portable. De filmpjes zijn te downloaden in het Mobile Movie Theater, een site waarop drie korte filpjes staan en waarop wordt uitgelegd hoe men filmpjes gewonload krijgt op de PSP. Het is niet Atom die met het idee is gekomen om filmpjes geschikt te maken voor de PSP. Dat komt uit de koker van Sony. Atom Films promoot de PSP ook op haar site.

Behalve spelletjes en korte filmpjes kunnen er ook complete speelfilms worden afgespeeld op de PSP. Zo is de film Kill Bill bijvoorbeeld al uit op universal media disc (umd). Dat is het formaat dat wordt gebruikt door Sony voor films en spelletjes. Het lijkt erg veel op de minidisc, dat nooit het succes werd dat Sony ervan gehoopt had.

In Canada heeft volgens Engadget een dvd verhuur-bedrijf zich zelfs al gestort op de verhuur van speelfilms op umd. Movies for Me heeft dat idee opgepikt. Het bedrijf is van plan om iedere film die op umd uitkomt op te nemen in het assortiment en daar dan weer meerdere exemplaren van om te kunnen voldoen aan de vraag. Momenteel worden twee films verhuurd: Spiderman 2 en Once upon a time in Mexico.

En ook de eerste adverteerder heeft de PSP weten te vinden, zo meldt The New York Times (registratie verplicht). En nog een Nederlandse ook. Via Heavy.com gaat het Brits-Nederlandse Unilever deodorant-merk AXE promoten door de belevenissen van Evan en Gareth (twee surfjongens) als videodownload aan te bieden voor de PSP. Volgens  David Rubin van Unilever past de PSP perfect bij de 18 tot 24-jarige doelgroep van AXE. “Adverteren in tijdschriften en het uitzenden van 30 seconden durende commercials op tv is niet meer genoeg,” aldus Rubin.

Dat de PSP meer is dan zo maar een apparaat waarop spelletjes gespeeld kunnen worden was eigenlijk van meet af aan duidelijk. Het apparaat is nog niet verkrijgbaar in Nederland. Die komt waarschijnlijk pas in september op de Nederlandse markt. Eerder werd nog uitgegaan van juni, maar er is sprake van een vertraging. Het apparaat gaat hier waarschijnlijk 249 euro kosten.

De PSP werd in december in Japan gelanceerd en in maart in de Verenigde Staten. In Amerika kost een PSP 249 dollar. Wie er daar een aanschaft, wordt echter veelal verplicht om er een spelletje bij te kopen, waardoor de aanschafprijs weer hoger uitvalt.

UPDATE 03-05-2005 – Alinea toegevoegd waarin staat dat Unilever ook gaat adverteren op de PSP.

Deel dit bericht

1 Reactie

Tuig

Mijn tip aan iedereen met interesse in een PSP: koop 'm online in de VS. De dollar staat laag, dus als je slim bestelt ben je nu minder kwijt aan een PSP dan wanneer hij over 4 maanden eindelijk in NL komt.  Als genoeg mensen dat doen, wordt Sony hopeljk wakker en behandelen ze Europa wat gelijkwaardiger. Wel gek eigenlijk, vroeger was het Nintendo die het traagst was in EU, maar dat lijkt nu Sony te worden…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond