Deel dit artikel
-

Reclame-omzet NYT Digital groeit 42,3 procent in januari

De online tak van de New York Times groep heeft in de maand januari 42,3 procent meer inkomsten uit reclame behaald. De stijging komt nadat het bedrijfsonderdeel ook in het vierde kwartaal al goede resultaten liet zien en een operationele winst noteerde van 7,2 miljoen dollar.

De New York Times groep maakte de cijfers bekend in een tussenrapportage over de reclame-omzet binnen het hele bedrijf. De uitgever van onder meer The International Herald Tribune, The Boston Globe, The New York Times en zestien andere kranten, plus nog radiostations en in totaal veertig websites, behaalde in januari een totale omzet uit reclame van 177,2 miljoen dollar. Een lichte stijging van 0,8 procent ten opzichte van vorig jaar.

De online tak van de New York Times, verantwoordelijk voor onder meer Boston.com en NYT.com, behaalde met 42,3 procent de hoogste omzetgroei afgelopen maand. Op de totale omzet is het aandeel online reclame echter met 6,5 miljoen dollar nog bescheiden.

In het vierde kwartaal behaalde de New York Times Digital ook al goede resultaten zien. De omzet groeide toen met 27,2 procent tot 25 miljoen dollar en de operationele winst werd meer dan verdubbeld, van 3,3 miljoen dollar naar 7,2 miljoen dollar.

De inkomsten voor de websites bestaan met name uit reclame. De New York Times Digital is van de grote uitgeverijen ook een van de voorlopers als het gaat om het invoeren van nieuwe methoden voor online adverteren. Zo voerde het ‘surround session advertising’ in, waarmee een internetter gedurende de gehele sessie op de site advertenties van een enkele adverteerder te zien krijgt. Ook gebruikt de New York Times op zijn site een banner die in zijn geheel over de pagina schuift.

Adverteerders in de maand januari waren onder meer FedEx, Marriott en MGM Grand, die gebruik maakten van rich media. Ook filmmaatschappijen zijn daar liefhebber van, zo meldt The Media Post. ‘Hollywood’ boekt met name bannerposities vlak voor het weekeinde, met als doel interesse voor een filmbezoek aan te wakkeren.

Toch ziet The New York Times Digital ook inkomsten uit andere bronnen groeien. Een van de bekendste voorbeelden is de kruiswoordpuzzel, waarop lezers zich kunnen abonneren. De nieuwsbrief van de New York Times, die gepersonaliseerd kan worden, is sinds mei vorig jaar niet meer gratis beschikbaar. De uitgever vraag voor een abonnement van een jaar 19,95 dollar. Sindsdien hebben 25 duizend mensen zich geabonneerd op deze ‘News Tracker’, waarmee een gratis dienst in een klap een omzet opleverde van bijna 500 duizend dollar. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond